لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

خیابان‌های مسکو، بار دیگر صحنه حضور «هزاران» معترض


هزاران نفر از شهروندان مسکو، پایتخت روسیه، روز شنبه بار دیگر در اعتراض به نتیجه انتخاباتی که در اوایل ماه جاری میلادی حزب ولادیمیر پوتین را به قدرت رساند به خیابان‌ها ریختند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، معترضانی که به‌رغم هوای بسیار سرد مسکو در اواخر ماه دسامبر به خیابان‌ها آمده‌اند معتقدند که حزب آقای پوتین با عنوان روسیه متحد تنها با دست‌کاری در نتیجه انتخابات مجلس این کشور بار دیگر توانسته است به قدرت برسد.

تظاهرات اعتراضی گسترده در مسکو، پایتخت روسیه، با اعتراض مخالفان حکومت و اپوزیسیون این کشور به نتیجه انتخابات اخیر مجلس روسیه آغاز شد.

مخالفان حکومت دیمیتری مدودیف و ولادیمیر پوتین در روسیه می‌گویند که نتیجه انتخابات مجلس دست‌کاری شده تا محبوبیت حزب آقای پوتین با عنوان «روسیه متحد» زیاد جلوه کند.

این در حالی است که نتیجه انتخابات روز یک‌شنبه، چهارم دسامبر، در روسیه حاکی از افت شدید محبوبیت حزب ولادیمیر پوتین به زیر ۵۰ درصد و از دست رفتن تعداد قابل توجهی از کرسی‌های این حزب در مجلس روسیه است.

ناظران سیاسی و تحلیل‌گران اعتراضات یک ماه اخیر را «بزرگترین» اعتراضات ضدحکومتی در دو دهه اخیر توصیف کرده‌اند.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان بر اساس واکنش مردم به دعوت برای تظاهرات در شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک می‌گوید که بیش از ۴۰ هزار نفر قرار است در تظاهرات روز شنبه در پایتخت این کشور شرکت کنند.

تظاهرات اعتراضی روز شنبه در حالی در این کشور در جریان است که دیمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه، هفته گذشته در جریان سخنرانی خود برای اعضای تازه مجلس این کشور خواستار اصلاحات گسترده از جمله در وضعیت گروه‌های سیاسی و رفع محدودیت‌های سیاسی برای مخالفان شد.

با این حال سازمان‌دهندگان تظاهرات روز شنبه بر این عقیده‌اند که آقای مدودیف در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود هیچ اشاره‌ای به راه حل‌های مقامات برای رفع شبهه‌های موجود در مورد انتخابات اخیر نکرده است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، دو روز پس از آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات در روسیه گفت: «رأی‌دهندگان روس مستحق آن هستند که در مورد تقلب و تخلفات انتخاباتی تحقیقات کاملی صورت بگیرد.»

به دنبال این اظهارات بود که میخاییل گورباچف، رهبر سابق شوروی، نیز کار را بر مقامات کرملین دشوارتر کرد و روز چهارشنبه، سه روز پس از انتخابات، از آنها خواست که نتیجه انتخابات را باطل اعلام کرده و انتخاباتی دیگر برگزار کنند.

آقای گورباچف در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفاکس روسیه گفت که مقامات کرملین «باید بپذیرند که تقلب فراوان صورت گرفته و صندوق‌ها را پر کرده‌اند».
XS
SM
MD
LG