لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

«دلار به‌جای تومان» برای بعضی کالاها در بازار ایران


گزارش‌ها از ایران حاکی است که هم‌اینک در بازار کالاهای لوکس و وارداتی، از تومان به عنوان واحد پول رایج در ایران استفاده کمتری می‌شود و این واحد پولی «در بسیاری موارد» جای خود را در این بازارها به دلار داده ‌است.

وب‌سایت خبرآن‌لاین، نزدیک به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز جمعه در گزارشی نوشت: «مشاهدات از بازار فروش کالاهای وارداتی از جایگزینی رسمی دلار به جای ریال حکایت می‌کند. کم نیستند شرکت‌ها و مغازه‌دارانی که برای پوشش نوسانات قیمت دلار فاکتورهای فروش کالا را با نرخ دلار می‌نویسند.»

این گزارش کاهش ۳۷ درصدی ارزش ریال در مقابل دلار که در هفته‌های اخیر روی داد را عامل این امر می‌داند و می‌نویسد که بی‌ارزش شدن پول ملی هم‌اینک در بازار کالاهای لوکس و وارداتی بیش از سایر بازارها حس می‌شود.

خبرآن‌لاین در گزارشی از تهران می‌نویسد: «بازار طلای خیابان کریمخان زند [در تهران] و بازار ساعت‌ها و لپ‌تاپ‌ها و کالاهای لوکس وارداتی، دیگر جایی برای واحد پولی ریال و حتی تومان ندارند.»

ارزش دلار طی دوران پس از انقلاب حدود ۲۱۶ برابر شده و از هفت تومان به بیش از ۱۵۱۵ تومان در روزهای اخیر رسیده‌ است.

این در حالی است که اگر افزایش نرخ دلار روندی پابه‌پای نرخ تورم در ایران را دنبال می‌کرد هم‌اینک بایستی ارزش آن در حدود چهار هزار تومان می‌بود.

خبرآن‌لاین در گزارش روز جمعه خود از بازار نوشت که هم‌اینک در فاکتورهای کالاهایی چون لپ‌تاپ «نرخ‌ها به دلار لحاظ می‌شود و در زیر قیمت با ذکر تبصره‌ای قید می‌شود که قیمت با دلار روز محاسبه می‌شود. در این شرایط اگر مشتری قصد پرداخت واحد پولی خودمان را داشته باشد، بهای آن کالا با نرخ دلار در بازار آزاد محاسبه می‌شود.»

این گزارش می‌افزاید: «برخی فروشندگان نرخ دلار را محاسبه کرده و وجه ریال از مشتری دریافت می‌کنند. برخی دیگر پا را فراتر گذاشته و در قبال فاکتور فروش بر پایه دلار، اسکناس دلار تحویل می‌گیرند. در حقیقت بازار سال جاری را زمان مناسب برای تغییر واحد پولی می‌داند و دلار را برای جایگزینی ریال انتخاب کرده‌ است.»

وب‌سایت «الف»، نزدیک به احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، به تازگی در مطلبی با عنوان «سقوط بی‌سابقه و عمدی ارزش پول ملی» دولت محمود احمدی‌نژاد را متهم کرد که با توجه به کسر بودجه شدید دولت در ماه‌های پایانی امسال و نیز ذخیره بالای طلا و ارز بانک مرکزی، «عمداً سیاست کاهش ارزش پول ملی را در پیش گرفته تا بتواند نقدینگی بیشتری از جامعه جمع‌آوری کند و نیازی به ارایه لایحه کسر بودجه نداشته باشد».

خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس نیز می‌گوید برخی از کارشناسان با توجه به انحصار عرضه ارز در بانک مرکزی این وضعیت را ناشی از عملکرد دولت برای تامین بودجه می‌دانند.

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد در همایش اولین سالگرد اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها در واکنش به تحولات بازار ارز گفت: «بازار سکه و ارز سامان‌دهی خواهد شد (شاید وضعیت فعلی طرح خرید باشد). در عین حال منابع ارزی بسیار زیادی داریم و درآمد ارزی بیش از مصرف است. افرادی می‌گویند که قیمت دلار باید بالا برود، اما این گفته پایه اقتصادی ندارد.»
XS
SM
MD
LG