لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

آمریکا سامانه ضدموشک تاد به امارات ‌می‌فروشد


سامانه ضدموشک تاد
سامانه ضدموشک تاد
اندکی پس از اعلام فروش جنگنده‌‌های اف-۱۵ به عربستان، ایالات متحده از فروش سامانه‌ موشکی تاد به امارات متحده عربی خبر داد.

جورج لیتل سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، اعلام کرد که واشینگتن در معامله‌ای سه میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلاری، سامانه ضدموشک تاد را، به امارات متحده خواهد فروخت.

خبر فروش این تسلیحات همزمان با اوج‌گیری تهدیدهای متقابل ایران و آمریکا است؛ ایران تصریح کرده اگر تحریم نفتی شود یا مورد حمله قرار گیرد تنگه هرمز را خواهد بست و ایالات متحده هم گفته است اجازه این اقدام را به ایران نخواهد داد.

سخنگوی پنتاگون می‌گوید این فروش تسلیحاتی در راستای منافع مشترک امارات و ‌آمریکا و برای تامین امنیت و ثبات در خلیج فارس است.

برپایه اعلام پنتاگون، قرار است ۹۶ موشک تاد به همراه فناوری‌های پشیتبانی و آموزشی مرتبط به این سامانه در اختیار امارات گذاشته شود.

سامانه ضدموشک تاد برای برای هدفگیری موشک‌های بالستیک میان‌برد و کوتاه‌برد در جو و خارج از جو زمین طراحی شده است.

کنگره آمریکا در سپتامبر سال ۲۰۰۸ (در زمان جورج بوش) در جریان پیشنهاد این معامله تسلیحاتی قرار گرفته بود.

به گفته شرکت لاکهید مارتین، که سازنده این سامانه است، این نخستین فروش این نوع موشک‌ها به یک کشور خارجی است.

روز پنجشنبه نیز دولت باراک اوباما از فروش ۳۰ میلیارد دلاری جنگنده‌های «اف-۱۵ اس آ» به عربستان سعودی خبر داده بود. طی این قرار داد، ۸۴ جنگنده اف – ۱۵ جدید به عربستان فروخته خواهد شد و ۷۰ هواپیمای «اف- ۱۵ اس» دیگر ارتقا خواهند یافت.

این قرارداد که با شرکت بویینگ بسته شده به معنای تضمین ۵۰ هزار شغل برای آمریکا است.

واشینگتن برای مقابله با ایران، سامانه‌های ضدموشک در اختیار دیگر کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس قرار داده است.

آمریکا در یک قرارداد یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری ارتقای موشک‌های پاتریوت عربستان را عهده‌دار شد. کویت نیز در ازای ۹۰۰ میلیون دلار ۲۰۹ موشک پاتریوت از آمریکا دریافت کرده است.
XS
SM
MD
LG