لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

وزیر اطلاعات ایران از دستگیری «چند اخلالگر انتخاباتی» خبر داد


حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران
وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی از دستگیری افرادی به اتهام «جاسوسی» خبر داده و گفته است که این اشخاص قصد «اجرای برنامه‌های آمریکا» در انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران را داشتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حیدر مصلحی، شامگاه یکشنبه پس از جلسه هیات دولت در این خصوص اظهار کرد که افراد دستگیر شده به دنبال اجرای طرح‌ها و برنامه‌های آمریکا در روند انتخابات مجلس نهم بودند.

وی توضیح داد: «جاسوسان دستگیر شده از طریق فضای مجازی با خارج از کشور ارتباطاتی داشتند که بعد از کامل شدن اطلاعات در خصوص اقدامات آن‌ها، اقدام به دستگیری کردیم.»

خبر دستگیری افرادی به اتهام جاسوسی، روز یکشنبه نخستین بار از سوی وب سایت باشگاه «خبرنگاران جوان» وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران منتشر شد که این وب سایت تعداد افراد دستگیر شده را «چهار تن» اعلام کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یک مقام امنیتی آگاه گزارش داده بود که افراد مزبور با استفاده از «وسایل و تجهیزات پیشرفته با ارتباطات پنهان که اخیرا از بیگانگان دریافت کرده بودند»، در حال «طراحی شبکه‌ها و اجرای ساز و کارهایی برای انجام اقدامات ضد امنیتی در آستانه انتخابات» و «سازماندهی هسته‌های خاصی برای فراخوان‌های اینترنتی و ایجاد آشوب و اغتشاش» بودند.

این «مقام آگاه» به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: «در بین این افراد عناصر مرتبط با تعدادی از سفارتخانه‌های بیگانه و نیز رابط فتنه‌گران با ضدر انقلاب مستقر در یکی از مناطق خود مختار کشورهای همسایه که وظیفه برقراری ارتباط، پشتیبانی و انتقال غیر قانونی تجهیزات و نفرات به دو سوی مرزهای کشور را به عهده داشتند، دیده می‌شوند.»

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی شامگاه یکشنبه بر اشراف کامل وزارت اطلاعات بر همه اقدامات افراد دستگیر شده تاکید کرد و گفت: «برنامه ما بر اساس کامل شدن اطلاعات درباره فعالیت‌های این مجموعه و شناسایی نوع ارتباطات افراد و سپس دستگیری آن‌ها بود.»

آقای مصلحی اگرچه تأکید کرد که افراد دستگیر شده «مجموعه قدرتمند و مهمی نبودند که بتوانند کاری انجام دهند»، ولی مستندات به دست آمده از این افراد را «قابل توجه» دانست.

مقام‌های ایرانی هر از چند گاهی از دستگیری افرادی خبر می‌دهند که به گفته آن‌ها برای اسرائیل یا آمریکا جاسوسی می‌کردند، اما به طور معمول اطلاعات چندانی در مورد پرونده این افراد در خبرگزاری‌های ایران منتشر نمی‌شود.

دستگیری اخیر افرادی به اتهام تلاش برای «اجرای برنامه‌های آمریکا در انتخابات» در حالی صورت گرفته است که انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۲ اسفندماه برگزار می‌شود.

با نزدیک شدن زمان انتخابات گزارش‌ها حاکی از اوج گرفتن کنترل کاربران اینترنتی و سانسور فضای مجازی در ایران است.

در همین زمینه پلیس سایبری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی معروف به «فتا»، اخیرا در اطلاعیه‌ای حاوی چندین دستورالعمل برای صاحبان کافی‌نت‌ها اعلام کرد که از این پس استفاده از کافی‌نت‌ها در ایران فقط با کارت شناسایی معتبر، «ترجیحا کارت ملی»، و دادن مشخصات و شماره تلفن ممکن است.

همزمان مدیر وزارت ارشاد اسلامی در ایران نیز از «طرح پالایش ۳۰ هزار سایت و وبلاگ» در ایران خبر داده است که قرار است تا روز ۱۲ بهمن‌ماه، به پایان و نتیجه برسد.

در این راستا، گزارش‌ها حاکی است که طرح ایجاد و توسعه شبکه ملی اینترنت نیز در دست اجرا است؛ طرحی که به گفته رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات، «جمع‌آوری اطلاعات و مدیریت ایمیل‌ها در داخل کشور» یکی از اهداف اصلی راه‌اندازی آن است.
XS
SM
MD
LG