لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۵

واکنش آمريکا و بريتانيا به آغاز غنی‌سازی اورانيوم در فردو


تاسیسات غنی سازی نطنز
تاسیسات غنی سازی نطنز
سخنگوی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه تاييد کرد که جمهوری اسلامی فعاليت غنی‌سازی اورانيوم تا غلظت ۲۰ درصدی را در سایت «فردو» قم آغاز کرده است. در همين حال، آمريکا، بريتانيا و آلمان از اين اقدام ايران انتقاد کرده و گفته‌اند چنين رويکردی نقض تعهدات بين‌المللی تهران است.

جيل تودور، سخنگوی آژانس در بيانيه‌ای روز دوشنبه گفته است: «آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تاييد می‌کند که توليد غنی‌سازی اورانيوم تا ۲۰ درصد در تاسيسات غنی سازی فردو آغاز شده است.»

اين سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی همچنين اعلام کرده است: «تمام مواد هسته‌ای در اين تاسيسات تحت کنترل و نظارت آژانس است.»

ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، در واکنش به اين اقدام جمهوری اسلامی روز دوشنبه گفت: اين اقدام بیش از پیش نقض‌کننده تعهدات بين‌المللی هسته‌ای ايران است.

ويکتوريا نولند اضافه کرده است: «ما بار ديگر از ايران می‌خواهيم، فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانيوم را متوقف کند، به طور کامل با آژانس انرژی اتمی همکاری کند، و بيدرنگ همه قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد و شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را اجرا کند.»

شورای امنيت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۶ تا کنون طی چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت‌های مربوط به غنی سازی را متوقف کند.

ايران با سرپيچی از اين درخواست برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است. ايران می‌گويد برای تهيه سوخت اتمی نيروگاه بوشهر نيازمند غنی سازی اورانيوم سه و نيم درصدی است.

جمهوری اسلامی می‌گويد، به دليل خودداری غرب از تامين ميله‌های سوختی راکتور تحقيقاتی تهران، دست به غنی سازی ۲۰ درصدی زده است.

فريدون عباسی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، روز شنبه از آغاز به کار تاسيسات غنی‌سازی فردو خبر داده بود.

فريدون عباسی گفته بود: «نيروگاه فردو قم بزودی افتتاح خواهد شد و توانايی آن را دارد تا اورانيوم‌های غنی شده ۲۰ درصد، ۳.۵ درصد و ۴ درصد را توليد کند.»

«اقدام تحريک آميز»

در همين زمينه، ويليام هيگ وزير امور خارجه بريتانيا، نيز آغاز غنی‌سازی اورانيوم در سايت فردو را «اقدامی تحريک آميز» دانسته است.

ويليام هيگ گفته است: «در زمانی که جامعه بين‌المللی از ايران می‌خواهند تا درباره صلح آميز بودن برنامه هسته‌ايش ضمانت‌هایی را ارائه کند، اين (آغاز غنی‌سازی در سايت فردو) يک اقدام تحريک‌آميز است که ادعای ايران در خصوص این که برنامه هسته‌ايش غير نظامی است را نقض می‌کند.»

ويليام هيگ اضافه کرد: «اندازه، موقعيت جغرافيايی و ماهيت مخفيانه (اين تاسيسات) پرسش‌های جدی در خصوص هدف نهايی آن مطرح می‌کند.»

وزير امور خارجه بريتانيا تصريح کرد که ايران هيچ دليل معتبری را در خصوص توليد اين حجم اورانيوم غنی شده ۲۰ درصدی نمی‌تواند ارائه کند.

درهمين حال، گيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان، نيز می‌گويد اقدام ايران به تشديد تنش منجر شده و نشان می‌دهد که برنامه ايران ابعاد نظامی دارد.

وزارت امور خارجه آلمان در بيانيه ای اعلام کرد: گيدو وستروله بر اين باور است که «آغاز غنی‌سازی اورانيوم تا ۲۰ درصد در تاسيسات زيرزمينی هسته‌ای فردو گامی در راستای تشديد تنش است.»

وزیرامور خارجه آلمان همچنين گفته است: نگرانی جامعه بين‌المللی در خصوص اين که برنامه هسته‌ای ايران ابعاد نظامی دارد در حال افزايش است.

وزير امور خارجه آلمان نيز خواستار توقف غنی سازی اورانيوم شده است.

تاسيسات غنی‌سازی فردو که نزديکی شهر قم قرار دارد، که ابتدا سرويس‌های اطلاعاتی غربی مکان آن را افشا کردند و پس از آن ايران وجود اين تاسيسات را تاييد کرد.

مقام‌های ايرانی در آن هنگام گفتند که ايران، مطابق پيمان ان پی تی، نيازی ندارد پيش از تکميل يک سايت هسته‌ای آن را به اطلاع آژانس برساند؛ اما قدرت‌های غربی که برنامه هسته‌ای ايران را دارای اهداف نظامی می‌دانند ايران را به پنهانکاری متهم کردند.
XS
SM
MD
LG