لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۶

ژاپن هنوز درباره تحريم نفت ايران تصميم نگرفته است


یوشیهیکو نودا
یوشیهیکو نودا
یوشیهیکو نودا، نخست وزير ژاپن، روز جمعه گفت: «دولت هنوز درباره تحريم نفت ايران تصميم نگرفته است و همه جوانب و پيامدهای بازرگانی و اقتصادی چنين اقدامی بايد به دقت بررسی شود.»

این سخنان در حالی بیان می شوند که روز پنجشنبه، جون ازومی، وزير دارایی ژاپن، پس از ديدار با همتای آمريکايی خود گفته بود ژاپن خريد نفت از ايران را کاهش می‌دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، نخست وزير ژاپن روز جمعه گفت: «وزير دارايی، نظرات شخصی خود را بيان کرده و دولت هنوز در اين باره تصميم نگرفته است.»

نخست وزیر ژاپن در کنفرانس مطبوعاتی در توکیو افزود: «ژاپن به شدت از برنامه هسته ای ایران نگران است.»

ژاپن روز پنجشنبه اعلام کرد که در همراهی با تحریم‌های نفتی ایالات متحده علیه ایران، در صدد است از میزان واردات نفت از ایران بکاهد.

جون ازومی، وزیر دارایی ژاپن، روز پنجشنبه، پس از دیدار با یک مقام ارشد آمریکایی در توکیو، با تأکید بر انکار ناپذیر بودن «مسئله توسعه برنامه اتمی» جمهوری اسلامی، اقدامات آمریکا در مقابله با این برنامه را قابل درک خواند و افزود که ژاپن در نظر دارد در برنامه‌ای، «هرچه سریع‌تر» خرید نفت از ایران را کاهش دهد.

ژاپن حدود ۱۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از جمهوری اسلامی خریداری می‌کند و پیشتر تأکید کرده بود که حاضر نیست واردات نفت از ایران را متوقف کند.

ایالات متحده برای مقابله با برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران، تحریم‌های اقتصادی شدیدی را متوجه ایران کرده و خواستار همراهی همپیمانانش با این تحریم‌ها شده است.

تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا، از روز چهارشنبه سفر خود به چین و ژاپن را با محوریت جلب حمایت این کشورها برای همراهی با تحریم‌های بخش انرژی ایران آغاز کرده است.

وی ابتدا به چین سفر کرد؛ سفری که جواب قاطعی را از سوی مقامات پکن در بر نداشت.
XS
SM
MD
LG