لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

«خودداری پالايشگاه های اروپا از خريد نفت ايران»


روزنامه «فايننشال تايمز» می نويسد پالايشگاه های اروپايی خريد نفت خام ایران را متوقف کرده و يا در برخی موارد، سطح معاملات جديد خود را به حداقل رسانده اند.

قرار است نمايندگان کشورهای عضو اتحاديه اروپا، سوم بهمن‌ماه، در نشستی شرکت کنند که، برپايه گمانه های قوی، تحريم همه جانبه نفتی جمهوری اسلامی ايران را به دنبال خواهد داشت.

مسئولان و دست اندرکاران معامله های نفتی به روزنامه «فايننشال تايمز» گفته اند که يا به کل از خريد نفت ايران خودداری کرده اند يا، در برخی موارد، سطح معاملات جديد خود را به حداقل رسانده اند.

با اين حال، مقاديری از نفت خام ايران کماکان به صورت محدود در چهارچوب قراردادهای طولانی مدت از پيش منعقد شده، يا آن دسته از قراردادهای دوره ای که قبل از تحولات اخير بسته شده اند، ماهيانه به اروپا صادر خواهد شد. طبق قوانين، فسخ يک جانبه قراردادهايی که به امضای طرفين رسيده اند مجازات هايی را در پی خواهد داشت.

«فايننشال تايمز» در ادامه به نقل از ديويد گريلی، رئيس بخش تحليل نفتی گروه مالی «گلدمن ساکس» در نيويورک، می نويسد: «در پاسخ به تحريم های جديد ايالات متحده و در انتظار تحريم مشابهی از سوی اتحاديه اروپا، پالايشگاه ها در حال تقليل ميزان خريد نفت خود از ايران هستند.»


شرکت های نفتی در شرايطی خود را آماده تحريم نفت ايران توسط اتحاديه اروپا می کنند که کشورهای غربی به تهران فشار می آورند تا برنامه تسليحاتی هسته ای مشکوک خود را متوقف کند. ايالات متحده علاوه بر نفت، بانک مرکزی ايران را نيز مشمول تحريم های خود قرار داده و مؤسسات مالی خارجی را که با بانک مرکزی ايران وارد معامله شوند مورد مجازات قرار می دهد. بانک مرکزی ايران پيش از اين، ترخيص بخش اعظم صادرات نفتی را بر عهده داشته است.

هماهنگ با تصميم پالايشگاه ها، بانک ها نيز در نتيجه تحريم های آمريکا از ارائه خدمات مالی برای معاملات با ايران خودداری می کنند. پاتريک تای، تحليل گر ارشد کشتيرانی در لندن، می گويد: «در کل، افراد از موقعيت هايی که باعث شود نامشان با ايران ارتباط پيدا کند، دوری ميکنند. هر روز شاهديم که تعداد بيشتری داوطلبانه چنين تصميمی می گيرند.»

ايران با صادرات نفتی معادل روزانه حدود ۲.۳ ميليون بشکه – که بيشتر به مقصد آسيا ارسال می شود– در جايگاه سومين صادرکننده بزرگ جهان قرار دارد. از اين مقدار، سهم اتحاديه اروپا به طور متوسط حدود ۴۵۰۰۰۰ بشکه در روز بوده است.

تهديد اخير ايران در بستن تنگه هرمز، با اهميت ترين مجرای ارسال نفت جهان، قيمت نفت را تا ۱۱۰ دلار در بشکه افزايش داد. حدود يک سوم کل نفت ارسالی از طريق دريا در جهان از تنگه هرمز عبور می کند.

بزرگترين مشتری نفتی اروپايی ايران شرکت «رويال داچ شل» بوده است. ديگر خريداران از این قاره شرکت «توتال» فرانسه، «رپسول وای.پی.اف» و «سسپا» از اسپانيا، شرکت های «ای.ان. آی.»، «ساراس» و «ای.آر.جی.» از ايتاليا و «هلنيک» يونان بوده اند.

XS
SM
MD
LG