لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۱

کی‌روش: برخی مربیان داخلی نمی‌خواهند ایران به جام جهانی برود


کارلوس کی‌روش، مربی تیم ملی فوتبال ایران.
کارلوس کی‌روش، مربی تیم ملی فوتبال ایران.
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با تشریح برنامه‌هایش تا دیدار با قطر از دور مقدماتی رقابت‌های جام جهانی، به انتقادات پرویز مظلومی سرمربی تیم استقلال تهران پاسخ داد و گفت؛ وقتش را برای افرادی که منافع شخصی و باشگاهی خود را به منافع ملی ترجیح می‌دهند تلف نخواهد کرد.

مظلومی با انتقاد از برپایی اردو برای مسابقه با قطر گفته بود: «دیگر خیلی دست کی‌روش را باز گذاشته‌ایم. ما باید بسازیم و بسوزیم تا جا برای بازی با قطر باز شود. مگر بازی با قطر ۱۲ روز اردو می‌خواهد؟»

کارلوس کی‌روش در واکنش به این اظهارات می‌گوید: برای من کاملاً روشن است، افرادی که این مسائل را عنوان می‌کنند علاقه‌ای به رفتن تیم ملی به جام جهانی ندارند. اینها کسانی هستند که فقط جلو پایشان را می‌بینند.

سرمربی تیم ملی ایران یادآور شد: «برای چندمین بار هشدار می‌دهم که جام جهانی ۲۰۱۴ برای ما، در خرداد ۹۱ رقم می‌خورد، به همین جهت لازم است برای تیم ملی حاشیه‌سازی نکنیم. این مسئولیت آنقدر بزرگ است که من به مسائل حاشیه‌ای توجه نکرده و وقتم را با سخنان افرادی که علاقه‌ای برای رفتن تیم ملی به جام جهانی ندارند، تلف نکنم.»

مجید جلالی سرمربی فولاد خوزستان در نخستین واکنش به اظهارات کی‌روش به خبرگزاری فارس گفت: حرف کی‌روش درست است. این شاخصه فوتبال ما است که هیچ کس دید بلندمدتی ندارد. دیدی به آینده نداریم در حالی که ما مقابل فوتبال فردا مسئول هستیم.

پرویز مظلومی اما با تکرار انتقاداتش گفت: «کی‌روش کیفش را می‌کند و پاداشش را می‌گیرد اما مردم نمی‌دانند که ما چه کشیده‌ایم و می‌گویند مظلومی بهانه آورده‌است.»

برای چه استخدامم کرده‌اید؟

کارلوس کی‌روش تاکید کرد که در مذاکراتش برای عقد قرارداد با فدراسیون فوتبال ایران، ماموریت صعود به جام جهانی به او محول شده‌است.
او می‌گوید حتی برزیل که میزبان است، طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ برای آماده‌سازی خود برنامه مشخصی دارد و ایران هرگز نخواهد توانست با ساده‌انگاری و بی‌احترامی به برنامه‌ها، راهی جام جهانی شود.

سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران از منتقدان خود پرسید: «ما چه زمانی باید کارمان را شروع کنیم؟ در سال ۲۰۱۶؟ تیم ملی ایران برای جام جهانی ۲۰۰۶ سه ماه اردوی تدارکاتی داشت، امروز تیم من کجا چنین فرصتی دارد؟»

او در مصاحبه با سایت این فدراسیون، در پاسخ به انتقادات پرویز مظلومی گفت: «تنها زمانی که می‌توانستیم یک دیدار تدارکاتی ترتیب دهیم و نکات تکنیکی و تاکتیکی را با بازیکنان مرور کنیم، چهارم اسفند، ۲۳ فوریه بود. پس از بازی با اندونزی من با سازمان لیگ توافق کردم تا هنگام بازی با قطر برنامه‌ای نداشته باشم و به قولم عمل کردم. به این ترتیب در یک فاصله سه‌ماهه ما به هیچ‌وجه بازیکنان را در اختیار نداشتیم و این برای ما که در کوران مسابقات انتخابی جام جهانی هستیم، قابل درک نیست.»

سرمربی پیشین رئال مادرید توضیح داد که تیم ملی ایران در سه ماه اخیر مطابق قول او به مربیان لیگ برتر، برنامه‌ای نداشته اما اکنون طبق مقررات فیفا، شش روز پیش از بازی با قطر می‌تواند بازیکنان را در اختیار بگیرد. حالا پس از سه ماه عدم فعالیت، یک دیدار تدارکاتی با اردن و چهار روز تمرین برای آن بازی، به زعم کی‌روش کمترین کاری است که می‌توان برای تیم ملی انجام داد.

مربی سابق منچستر یونایتد و سرمربی پرتغال در جام جهانی ۲۰۱۰ از منتقدانش پرسید: «آیا انتظار این است که ما هیچ کاری انجام ندهیم؟»

برنامه‌های آتی تیم ملی ایران

روز بیست و هشتم بهمن، ۱۷ فوریه تیم ملی ایران به دبی اعزام خواهد شد تا تمریناتش را در این شهر آغاز کند. بازیکنان استقلال یا ذوب آهن که در مسابقات مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا بازی دارند، با دو روز تاخیر به این اردو ملحق خواهند شد.

ایران روز چهارم اسفند، ۲۳ فوریه دیدار دوستانه‌ای را با اردن در دبی برگزار خواهد کرد. اردن که صعود خود را به مرحله پایانی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ در قاره آسیا قطعی کرده، از بهترین‌های آسیا در مرحله اول گروهی این رقابت‌ها بود.

تیم ایران پس از این مسابقه به تهران باز خواهد گشت تا مهیای بازی دهم اسفند، ۲۹ فوریه مقابل قطر در ورزشگاه آزادی شود.
کی‌روش تاکید کرده‌است که کلیه بازی‌های لیگ برتر را از نزدیک یا از طریق دی‌وی‌دی دیده و تجزیه و تحلیل این رقابت‌ها را ادامه خواهد داد. او یکی از هدف‌های این کار را یافتن گزینه‌های جدید در پست‌های گوناگون اعلام کرد.

کارلوس کی‌روش گفت؛ به یک فهرست ۲۳ نفره دست یافته که شالوده اصلی تیم ملی است. اما در کنار آن، فهرستی ۱۶ نفره را هم انتخاب کرده که شامل بازیکنان جوانی با میانگین سنی ۲۱ تا ۲۲ سال می‌شود.

او همچنین با ابراز نگرانی از مصدومیت‌های طولانی‌مدت برخی ملی‌پوشان گفت: «ما مدتی است نتوانسته‌ایم بازیکنانی مانند خسرو حیدری، قاسم حدادی فر، پژمان نوری و مسعود شجاعی را ببینیم، ضمن اینکه آندرانیک تیموریان هم به تازگی به جمع مصدومان پیوسته است.»

کی‌روش تاکید کرد که قصد ندارد به برنامه باشگاه‌ها لطمه بزند و در عین حال نباید به برنامه‌های بنیادی تیم ملی هم خللی وارد شود. او خواستار آن شد که برای شکل‌گیری چنین تعاملی، مربیان لیگ برتری از توقعات خود بکاهند و در قبال تیم ملی مسئولیت‌پذیر باشند.

سرمربی تیم ملی ایران درباره ابهامات مطرح شده پیرامون دو دیدار دوستانه مقابل ساحل عاج و سوئد یادآور شد که بازی با ساحل عاج را رد کرد، زیرا می‌خواست به قول و قرارش با سازمان لیگ پایبند باشد. اما بازی با سوئد از نظر او «یک دروغ بزرگ» بود. زیرا هیچگاه در این باره چیزی به او گفته نشد و اگر هم گفته می‌شد، به دلیل همان قول و احترام، پاسخ رد می‌داد.
XS
SM
MD
LG