لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۲

صالحی: اظهارات وزیر نفت عربستان علائم دوستانه‌ای نیست


علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر اظهارات تازه همتای سعودی‌اش در مورد آمادگی عربستان برای جایگزینی فوری حدود دو میلیون بشکه از صادرات نفت ایران «واقعا نظر رسمی ریاض باشد، علائم دوستانه‌ای نیست».

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، علی‌اکبر صالحی روز سه‌شنبه در این رابطه هم‌چنین به مقامات ریاض توصیه کرد که «از گفتمان نسنجیده بپرهیزند» و «مقداری با تعمل و عقلانیت بیشتری نسبت به مسائل منطقه واکنش نشان دهند».

در حالی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا سرگرم مذاکره برای تحریم نفت ایران هستند، علی النعیمی، وزیر نفت سعودی، روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «فکر می‌کنم به راحتی بتوانیم تقریباً بلافاصله و ظرف چند روز به سطح ۱۱٫۴، ۱۱٫۸ [میلیون بشکه در روز] برسیم، چون که تنها کاری که لازم است بکنیم این است که شیرفلکه‌ها را باز کنیم. برای بقیه‌اش هم احتمالاً ۹۰ روز لازم خواهیم داشت.»

این سخنان وزیر نفت عربستان در حالی بیان شد که دو روز پیش از آن، محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در سازمان کشورهای تولیدکننده نفت، اوپک، به کشورهای حاشیه خلیج فارس هشدار داد که اقدام آنها در افزایش تولید نفت خود برای جبران کسری ناشی از تحریم احتمالی نفت ایران «غیردوستانه» است.

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، نیز روز سه‌شنبه بر این مسئله تأکید کرد و گفت: «چنان چه دیدگاه وزیر نفت عربستان واقعا نظر رسمی ریاض باشد، [این] علائم دوستانه‌ای نیست.»

وی که در مراسم بزرگداشت کشته‌شدگان صنعت هسته‌ای ایران سخن می‌گفت همچنین تهدید کرد که «تمام موضع‌گیری‌های مقامات سعودی به عنوان یک پیشینه در زمینه روابط دوجانبه تهران-ریاض در نظر گرفته خواهد شد» و «این نوع گفتمان‌ها در کارنامه روابط دو کشور خواهد ماند و ممکن است بعداً مشکلاتی را فراهم سازد».

علی‌اکبر صالحی اضافه کرد: «ما انتظار داریم کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص عربستان که ما همواره اعلام کردیم بهترین روابط با آنها را خواستار هستیم، از گفتمان‌های نسنجیده پرهیز کنند.»

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: «اگر اظهارات اخیر مقامات عربستان به منزله نظر رسمی آنها باشد، به آنها توصیه می‌کنیم که مقداری با تعمل و عقلانیت بیشتری نسبت به مسائل منطقه واکنش نشان دهند.»

رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی، ماه گذشته در نشستی خبری در وین، پایتخت اتریش، ابراز اطمینان کرده ‌بود که در صورت تحریم نفت خام ایران از سوی قدرت‌های غربی، عربستان سعودی جای خالی ایران را پر نخواهد کرد.

وی پیش از آن نیز گفته ‌بود که «من اعتقاد دارم که جایگاه نفت ایران خاص است و به لحاظ حجمی و کیفی جایگزینی برای آن وجود ندارد».

ایران پس از عربستان دومین تولیدکننده نفت در میان کشورهای عضو اوپک است و روزانه نزدیک به سه و نیم میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. دو میلیون بشکه از این رقم به خارج صادر می‌شود.

ایران به دلیل برنامه هسته‌ای خود هدف تحریم‌های سازمان ملل و همچنین مجازات‌های یک‌جانبه ایالات متحده آمریکا و چندین کشور اروپایی قرار گرفته ‌است.

در همین زمینه روز ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۱، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، لایحه‌ای را به امضا رساند که شرکت‌های خارجی را وادار می‌کند میان همکاری با بخش نفتی، مالی و بانک مرکزی ایران یا بخش مالی آمریکا، یکی را انتخاب کنند.

ایران تهدید کرده ‌است در صورتی که تحریم نفتی شود تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد. آمریکا در واکنش به این تهدید گفته است که این اقدام ایران را تحمل نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG