لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۳

قاسمی: برای نفت ایران جایگزینی وجود ندارد


در حالی که فشار آمریکا در حال افزایش است و در اروپا نیز زمرمه‌هایی برای تحریم نفت ایران به گوش می‌رسد، وزیر نفت می‌گوید در صورت اعمال تحریم، جایگزینی برای نفت ایران در بازار جهانی وجود ندارد.

رستم قاسمی، وزیر نفت، روز یکشنبه، درباره خبرهای منتشر شده درباره تحریم احتمالی نفت ایران گفت: «گرچه کشور ما متکی به درآمدهای نفتی است اما بعید است که بازارهای جهانی نفت ایران را نادیده بگیرند و اگر اینگونه شود برای خود آنها مشکل ایجاد می‌شود.»

طبق اعلام قبلی، قرار است وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز پنجشنبه دهم آذرماه درباره تحریم نفت ایران به گفت‌وگو بنشینند؛ پیش از این فرانسه از تحریم نفت ایران به صورت یکجانبه سخن گفته بود که اندکی بعد با عقب‌نشینی از این موضع اعلام کرد که تحریم نفت ایران در هماهنگی با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا صورت خواهد گرفت.

روز یکشنبه رستم قاسمی پس از نشست هیات دولت و در پرسش به خبرنگاران، با کم‌اهمیت دانستن این اخبار و اقدامات گفت: «با توجه به این جایگاه به نظر می‌رسد اینگونه نیست که آنها بتوانند جایگزینی برای ایران پیدا کنند.»

وی با بیان اینکه نفت ایران در شرق آسیا به فروش می‌رسد، اظهار داشت: «نفت ایران مشتری زیاد دارد و مشکلی از این بابت نیست.»

وزیر نفت ایران افزود: «تا چهار ماه آینده نفت تولیدی کشور پیش فروش شده است و در صورت تحریم نیز با مشکلی روبرو نخواهیم شد.»

طبق آمار دولت آمریکا، مشتریان عمده نفت ایران کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی، هستند.

چین در شش ماه نخست سال جاری میلادی روزانه ۵۴۳ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرد که برابر با ۱۰ درصد از نیاز این کشور است.

در رده بعدی ژاپن با روزی ۳۴۱ هزار بشکه است و هند و کره جنوبی نیز به ترتیب با ۳۴۱ هزار و ۳۲۸ هزار بشکه از دیگر مشتریان عمده آسیایی نفت ایران هستند.

گرچه کمیسر انرژی اتحادیه اروپا گفته است که تحریم نفت ایران برای اتحادیه اروپا مشکل‌زا نخواهد بود، اما ایران هم‌اکنون روزانه ۴۵۰ هزار بشکه به اتحادیه اروپا صادر می‌کند.

در میان کشورهای اتحادیه اروپا، ایتالیا روزانه ۱۸۳ هزار بشکه، برابر با ۱۳ درصد از نیاز نفت خام خود، را از ایران وارد می‌کند.

اسپانیا با روزی ۱۳۷ هزار بشکه در ردیف بعدی قرار داد که برابر با ۱۳ درصد از نیاز این کشور است.

یونان نیز روزانه ۲۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کند که برابر با ۱۴ از نیاز این کشور است.

فرانسه که به تحریم نفت ایران ابراز تمایل کرده، طبق داده‌های دولت آمریکا ۴ درصد از نفت خام خود را از ایران می‌خرد.

در میان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، ترکیه در شش ماه نخست سال جاری میلادی نیمی از نفت خام خود را از ایران وارد کرده است.

در همین حال آفریقای جنوبی یک‌چهارم و سریلانکا همه نیاز خود را از ایران تامین می‌کند.

ترکیه روزانه ۱۸۲ هزار بشکه، آفریقای جنوبی ۹۸ هزار بشکه و سریلانکا ۳۹ هزار بشکه از ایران نفت خام وارد می‌کند.

با اینکه خرید نفت هنوز تحریم نشده، اما آمریکا و اتحادیه اروپا سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران را تحریم کرده‌اند و از این رو ایران نتوانسته این بخش را توسعه دهد.

از سوی دیگر، با فشار روزافزون آمریکا، نقل و انتقال مالی به ایران با دشواری روبرو است و کشورها در پرداخت خریدهای خود با مشکل مواجه‌اند؛ هند یکی از کشورهایی بود که پرداخت‌های آن چند ماه به تاخیر افتاد.

تحریم احتمالی نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، شرکت‌های نفتی ایتالیایی را نگران کرده بطوریکه قرار است روز دوشنبه اتحادیه نفت ایتالیا با وزیران این کشور درباره تحریم احتمالی ایران گفت‌وگو داشته باشد.

بنا بر گزارش اتحادیه نفت ایتالیا، شرکت‌های نفتی ایتالیا، با تحریم نفت خام ایران مخالفند چراکه به گفته آنها چنین اقدامی به مثابه مجازات کشورهای اروپایی است و در مقابل برای شرکت‌های شرقی امتیاز غیرمنصفانه‌ای فراهم می‌کند و آنها به بهای ارزانتری نفت ایران را خریداری خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG