لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

آغاز «جنگ سایبری» میان ایران و آذربایجان


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
تنش میان ایران و آذربایجان طی یک سال اخیر به دنبال خبرهایی از جمله «ممنوعیت» حجاب در مدارس، توقف فعالیت کمیته امداد امام خمینی، بازداشت اعضای حزب اسلام، کشته شدن رفیق تقی، نویسنده منقد اسلام آذربایجانی، و اخراج مدیر نمایندگی صداوسیمای ایران از باکو افزایش یافته و هم‌اکنون با حملات متقابل سایبری به سایت‌های اینترنتی یکدیگر وارد مرحله جدیدی شده است.

در پی حمله سایبری به ۲۰ وب‌سایت در جمهوری آذربایجان من‌جمله سایت رسمی حزب حاکم «آذربایجان نوین»، وزارت داخله (کشور)، دیوان دادگاه عالی، وزارت ارتباطات و تکنولوژی اطلاعات، کمیته گمرک، وزارت آموزش، کنسول حمایت از تشکلات غیردولتی، این سایت‌ها روز دوشنبه به مدت نیم ساعت هک شد.

هکر‌ها با اسم «ارتش سایبری آذربایجانی‌ها» متن‌ها و عکس‌های مختلفی، از حجاب در آذربایجان گرفته تا پیام‌های ضد اسرائیلی و رابطه آذربایجان با اسرائیل در پورتال سایت‌‌های هک‌شده آذربایجانی قرار داده بودند.

ظاهرا در مقابل هکرهای آذربایجانی هم بیکار ننشسته‌اند. شبکه تلویزیونی «ANS» یک روز بعد از حمله سایبری به سایت‌های آذربایجانی در خبری ادعا کرد که یک گروه هکر با اسم «خدمه دزدان دریایی» ۲۰ سایت ارگان‌های رسمی ایران را برای مدتی هک کرده و عکس پرچم آذربایجان را در پورتال آنها قرار داده‌اند، موضوعی که هنوز از طرف ایران تایید نشده است.

این شبکه تلویزیونی آذربایجان اشاره‌ای به نام سایت‌های هک‌شده ایرانی نکرده است.

در همین زمینه روزنامه «یئنی مساوات» آذربایجان روز چهارشنبه طی خبری با عنوان «جنگ سایبری میان ایران و آذربایجان» نوشته است که «خدمه دزدان دریایی» اعلام کرده که حمله روز سه‌شنبه «اولین قدم» است و ایران باید منتظر قدم‌های بعدی آنها نیز باشد.

هنوز دولت آذربایجان رسما اعلام نکرده است که آیا ایران در هک کردن وب‌سایت‌های دولتی آذربایجان دست داشته یا نه، اما عثمان گوندوز، رئیس «مجمع اینترنت آذربایجان»، در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند این کشور گفته است که حمله سایبری به سایت‌های آذربایجانی کار یک گروه عادی نیست و اقدام گسترده آنها را می‌توان «جنگ سایبری» نامید.

المیر ولی‌زاده، معاون وزیر ارتباطات و تکنولوژی اطلاعات آذربایجان، نیز بدون نام بردن از کشور خاصی اعلام داشته است که هجوم هکر‌ها از چند «منطقه جغرافیایی» مختلف انجام شده است.

با این همه ۲۰ روز قبل در پی حمله هکر‌ها به روزنامه «آذربایجان نوین»، ارگان رسمی حزب حاکم آذربایجان، این روزنامه طی یادداشتی اعلام کرد که حملات از طریق کاربری با پروتکل اینترنتی متعلق به ایران انجام گرفته است.

هم‌اکنون گروه هکر «خدمه دزدان دریایی» سایتی با عنوان Pirates Crew راه‌اندازی کرده و هشدار داده است که حملات سایبری به سایت‌های ایرانی «با شدت تمام» ادامه خواهد داشت.

در وب‌سایت رسمی این گروه، پیامی با این عنوان درج شده است:‌ «ما علیه هیچ کس نمی‌جنگیم، فقط جواب ضربه‌ای که می‌خوریم را می‌دهیم».

این گروه هکر در ادامه می‌گوید که از سال ۲۰۰۶ فعالیت خود را شروع کرده و هیچ ارتباطی با دولت آذربایجان ندارد. گفته می‌شود که شخصی با اسم مستعار الس مک‌گرگور این گروه را تشکیل داده و رهبری می‌کند.

در همین حال در بحبوحه اخبار حملات سایبری هکر‌ها به سایت‌های ایرانی و آذربایجانی، دیدار وزاری خارجه آذربایجان، ترکیه و ایران که برای روز سه‌شنبه در جمهوری خودمختار نخجوان برنامه‌ریزی شده بود به طور ناگهانی لغو شد. علت لغو این دیدار بنا به گزارشات، لزوم شرکت احمد داووداوغلو در مراسم دفن رئوف دنکداش، رهبر بخش ترک‌نشین قبرس، عنوان شده است.
XS
SM
MD
LG