لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

بانک‌های اروپایی «راه صادرات غلات به ایران را بسته‌اند»


گزارش‌ها حاکی است که در راستای تحریم‌های اتحادیه اروپا، بانک‌های بزرگ در این اتحادیه معامله غلات با جمهوری اسلامی را متوقف کرده‌اند. این در حالی است که ایران از واردکنندگان بزرگ ذرت در جهان به شمار می‌رود.

یک منبع بانکی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز گفت که بانک‌های بزرگ این اتحادیه راه صادرات محصولات کشاورزی «به ایران را بسته‌اند» و از این پس هر معامله جدیدی باید در مقادیر کوچک صورت بگیرد.

یک تاجر غلات اروپایی نیز در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری، با اظهار این‌ که در حال حاضر «هیچ بانک اتحادیه اروپا» وارد تجارت «غلات و دانه‌های روغنی» با ایران نمی‌شود، گفت: «مسئله اصلی این است که تجارت با ایران از طریق سیستم‌های بانکی بسیار دشوار است. برخی خریداران ایران به دنبال راه‌های پرداخت دیگری هستند و سعی دارند وجوه مالی خرید خود را نه از طریق صدور اعتبارنامه، بلکه به طور مستقیم پرداخت کنند، اما این روش برای محموله‌های بزرگ کارایی ندارد.»

به گفته شورای بین‌المللی غلات، ایران سالانه ۴.۵ میلیون تن غله وارد می‌کند. ۳.۵ میلیون تن از خرید سالانه غلات ایران به واردات ذرت اختصاص دارد، دانه‌ای که در تغذیه احشام نقش اساسی دارد.

ایران در میان ۱۰ کشور بزرگ واردکننده ذرت است و بخش عمده نیاز خود را از کشورهای برزیل، آرژانتین و اوکراین خریداری می‌کند.

با این ‌حال به گفته رویترز در حال حاضر تحت‌تأثیر تحریم‌‌های اقتصادی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران، تصفیه حساب‌های مالی با ایران دچار مشکلات بسیاری شده و تجارت غلات نیز از این امر مصون نمانده است.

در همین زمینه یک تاجر غلات روز پنج‌شنبه به رویترز گفت: «تا آنجا که من اطلاع دارم، در حال حاضر شش کشتی بزرگ و سه کشتی کوچک‌تر حمل غلات به دلیل مشکلات پرداخت مالی، قادر نیستند بار خود را در بنادر ایران تخلیه کنند.»

کشتی‌های بزرگ حمل غلات قادر به حمل حدود ۵۵۰ هزار تن بار است و کشتی‌های کوچک معمولا ۳۰ هزار تن غله حمل می‌کنند که با این احتساب خبرگزاری رویترز تخمین زده است که در حال حاضر تخلیه حدود ۴۲۰ هزار تن غله در بنادر ایران به حال تعلیق درآمده است.

یک تاجر دیگر نیز در گفت‌و‌گو با رویترز گفته است: «تجارت با ایران با توجه به کاهش ارزش ریال و مشکلات پرداخت که موجب تأخیر در تحویل بار شده، دچار آشفتگی شده است. نمی‌توان به طور دقیق گفت، اما صحبت از تأخیر‌های ۶۰ روزه در میان است.»

یک منبع صنعت صادرات اوکراین نیز اظهار کرده است: «برخی (شرکت‌ها) تعدادی کشتی به ایران فرستاده‌اند و آمادگی ارسال محموله‌های بیشتری را نیز دارند، اما در انتظار هستند.»

اتحادیه اروپا به همراه سایر قدرت‌های غربی، قصد دارد با اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ایران، با برنامه اتمی جمهوری اسلامی مقابله کند، برنامه‌ای که غرب معتقد است دارای ابعاد پنهان نظامی است.

با این‌حال جمهوری اسلامی همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تأکید دارد و در چند وقت گذشته در صدد بوده است تا از طریق افزایش همکاری خود با کشورهای دوست، از فشار تحریم‌های اقتصادی بکاهد.
XS
SM
MD
LG