لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

صدور بیانیه در مورد طرح تحریم تمام ارتباطات بانکی ایران با جهان


بانک مرکزی ایران
بانک مرکزی ایران
به دنبال ارائه طرحی به سنای آمریکا مبنی بر قطع ارتباط ایران با سیستم بانکی «سوییفت»، مهم‌ترین کانال ارتباطی سیستم بانکی ایران با دنیای خارج، سازمان سوییفت اعلام کرد که در تلاش است از راه قانونی به نگرانی‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در خصوص ایران پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز ،«انجمن ارتباطات میان‌بانکی جهانی»، که به اختصار سوییفت خوانده می‌شود، روز جمعه در بیانیه‌ای تأکید کرد که با مقام‌های ذی‌ربط و بانک‌های مرکزی در ارتباط است تا با دنبال کردن «چارچوبی قانونی، چندجانبه و صحیح»، هرچه سریع‌تر به مسائل مطرح شده در خصوص ایران پاسخ دهد.

این بیانیه پس از آن صادر شد که روز پنج‌شنبه طرح پیشنهادی دو سناتور دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا در خصوص قطع ارتباط ایران با سیستم الکترونیکی مبادلات بانکی در سطح جهان تحویل کمیته امور بانکی مجلس سنای آمریکا شد.

سازمان سوییفت در بیانیه روز جمعه خود با تأکید بر ضرورت پاسخ‌گویی به نگرانی‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در خصوص ارائه خدمات به بانک‌های تحریم شده ایران، از پیچیدگی این مسئله خبر داد و گفت که باید به طور همزمان پیامدهای این تغییرات را بر سیستم پرداخت مالی در سطح جهانی، و همچنین سرازیر شدن پرداخت‌های مالی مربوط به نیازهای انسانی مردم ایران، مد نظر قرار دهد.

سوییفت یک کد شناسایی ویژه برای بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی است که از طریق آن می‌توانند نقل و انتقال پول برای خرید و فروش کالا و خدمات را انجام دهند. این کد بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سیستم ارتباط الکترونیکی جهان برای بانک‌هاست.

ایران یکی از استفاده‌کنندگان از این سیستم است و بخش بزرگی از مبادلات تجاری خود را با استفاده از همین سیستم انجام می‌دهد.

مخالفان طرح قطع ارتباط جمهوری اسلامی با سیستم سوییفت می‌گویند در صورتی که کنگره آمریکا با این پیشنهاد موافقت کند «اقتصاد ایران نابود خواهد شد».

عده دیگری از منتقدان هم طرفدار محدود‌تر شدن این طرح هستند و می‌گویند که اگر هدف از این تحریم‌ها افزایش فشار بر سپاه پاسداران و دیگر نهاد‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است، باید به ایران اجازه داده شود برای خرید مواد غذایی، دارو، تجهیزات پزشکی و فروش محدود نفت از سیستم سوییفت استفاده کند.

اگر این طرح به تصویب کمیته امور مالی سنای آمریکا برسد، سازمان خزانه‌داری آمریکا مجاز است در صورت خودداری سوییفت از توقف خدمات‌رسانی به ایران، این سازمان را در فهرست سیاه خود قرار دهد.

جمهوری اسلامی از سیستم سوییفت برای فروش نفت، جلب سرمایه برای گسترش صنایع نفت و گاز، خرید ماشین‌آلات و فناوری‌های مربوط به نفت و گاز و نیز خرید و فروش سایر کالا‌ها و خدمات استفاده می‌کند.

در سال گذشته میلادی، ۱۹ بانک و ۲۵ موسسه ایرانی بیش از دو میلیون بار از سیستم سوییفت استفاده کرده‌اند.

سوییفت یکی از آخرین ابزارهای جمهوری اسلامی برای ادامه تجارت در سطح بین‌المللی و مهم‌ترین کانال ارتباطی سیستم بانکی ایران با دنیای خارج است.

به گزارش روزنامه وال استریت جورنال، تنها در سال گذشته حجم مبادلات تجاری بین ایران و اروپا که با استفاده از سیستم سوییفت و «تارگت دو» انجام شده به ۳۵ میلیارد دلار رسیده است.
XS
SM
MD
LG