لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۲

همزمان با آزادی ۱۱ ایرانی، تهران دخالت در سرکوب‌های سوریه را رد کرد


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
در حالی که «ارتش آزاد سوریه» می‌گوید ۱۱ ایرانی «مرتبط با سپاه پاسداران که در سوریه به عنوان تک‌تیرانداز به معترضان شلیک می‌کردند» را با میانجی‌گری ترکیه آزاد کرده‌ است، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه گفت که «ما به هیچ‌وجه دخالتی در مسائل داخلی سوریه نداریم».

رسانه‌های ترکیه از جمله نسخه انگلیسی‌زبان روزنامه «زمان» چاپ استانبول، روز سه‌شنبه از انتشار بیانیه‌ای توسط «ارتش آزاد سوریه» خبر دادند که این اتهامات نسبت به جمهوری اسلامی در آن درج شده‌ است.

«ارتش آزاد سوریه» متشکل از نیروهای جداشده از ارتش بشار اسد است که با جناح‌های مختلف مخالف رئیس جمهوری سوریه در ارتباط است.

بنا بر این گزارش، در بیانیه «ارتش آزاد سوریه» که روز دوشنبه منتشر شد آمده ‌است که «۱۱ ایرانی آزاد شده تک‌تیراندازهایی مرتبط با سپاه پاسداران ایران بودند که به سوی معترضان شلیک می‌کردند» و این یازده نفر «به خاطر مسائل انسان‌دوستانه و میانجی‌گری ترکیه» آزاد شدند.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید که «ارتش آزاد سوریه مشکلی با مردم ایران ندارد، اما با رژیم ایران که از رژیم دمشق حمایت می‌کند مخالف است».

در همین زمینه اخوان‌المسلمین سوریه نیز روز دوشنبه در بیانیه‌ای نوشت که «ما روسیه، چین و ایران را همدستان مستقیم در کشتار هولناکی می‌دانیم که علیه مردم ما صورت می‌گیرد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، زُهیر سالم، سخنگوی اخوان‌المسلمین سوریه، در این بیانیه که در لندن منتشر شد افزوده است که «این سه کشور برای رژیم بشار اسد سلاح و تجهیزات تأمین می‌کنند».

به گزارش خبرگزاری مهر، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در واکنش به این اظهارات اخوان‌المسلمین سوریه و همچنین اظهارات معاون نخست‌وزیر ترکیه مبنی بر این که «مطمئن نیست با توجه به مواضع ایران در خصوص سوریه ایران کشوری اسلامی باشد» گفت: «ما به هیچ وجه دخالتی در مسائل داخلی سوریه نداریم و مداخله سایر کشورها را نیز نادرست می‌دانیم که می‌تواند ثبات را به خطر بیندازد.»

وی افزود: «در داخل سوریه بخشی ممکن است مطالباتی داشته باشند که اصلاحات توسط دولت سوریه پسندیده است. اما برخی کشورها و جریانات مایل به حل مسائل داخل سوریه نیستند و هر وقت بحث اصلاحات در این کشور مطرح می‌شود فضا را به هم می‌زنند و اتهامات به ایران برای این است که مسائل سوریه را به سمت درگیری پیش ببرند.»

رامین مهمان‌پرست در پاسخ به پرسشی مربوط به وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت خشونت علیه تظاهرکنندگان ضددولتی سوریه گفت: «اقدامی که توسط برخی از کشورها در رابطه با سوریه دنبال می‌شد با احساس مسئولیت چین و روسیه در قبال برخوردهای یک‌جانبه و سیاسی غرب نشان‌دهنده این است که در دنیای امروز تصور تامین نظرات یک‌جانبه برخی کشورها به دیگران اشتباه در محاسبات آنهاست.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در این نشست خبری همچنین آزاد شدن ۱۱ شهروند ایرانی در سوریه را تأیید کرد و با بیان این که «تلاش‌های زیادی برای آزادی زائران ایرانی صورت گرفته»، گفت: «در اولین بخش ۱۱ نفر از زائران ایرانی با کمک کشورهای دوست آزاد شدند.»

۱۱ تن از شهروندان ایرانی روز چهارشنبه در سوریه ربوده شده ‌بودند. به دنبال این اتفاق، کنسول سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه ضمن تایید این خبر به دیگر شهروندان ایران که قصد دارند زمینی به سوریه بروند هشدار داد، و سفر زمینی به سوریه نیز ممنوع اعلام شد.

پیشتر نیز گزارش شده بود که هفت تن از شهروندان ایرانی که به گفته منابع دولت جمهوری اسلامی در نیروگاه برق شهر حمص کار می‌کردند، توسط افراد مسلح ربوده شدند که هنوز آزاد نشده‌اند.
XS
SM
MD
LG