لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

نیروهای بشار اسد بار دیگر شهر حمص را بمباران کردند


نمایی از بمباران شهر حمص در سوریه از سوی نیروهای بشار اسد.
نمایی از بمباران شهر حمص در سوریه از سوی نیروهای بشار اسد.
گزارش‌ها حاکی است که نیروهای بشار اسد روز دوشنبه چند شهر سوریه بویژه حمص را بمباران کردند و فعالات حقوق بشر اعلام کرده اند که در جریان این حملات «دستکم ۲۵ تن» کشته شده اند.

نیروهای ارتش سوریه روز دوشنبه به روی معترضان در دمشق، حلب و الزبدانی آتش گشودند و مناطق مسکونی و کلینیک‌های موقت درمانی شهر حمص را بمباران کردند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» که مرکز آن در بریتانیا است، از کشته شدن دستکم «۱۷ تن» در حمص خبر داده‌ است.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از شورای ملی سوریه شمار کشته‌شدگان شهر حمص را «دستکم ۵۰ تن» اعلام کرده است.

به دلیل مخالفت حکومت سوریه با ورود خبرنگاران خارجی به این کشور، تأیید اخبار رسیده از داخل سوریه در مورد کشته‌شدگان و مجروحان از سوی نهادهای مستقل قابل تأیید نیست.

سرکوب‌های روز دوشنبه در حالی رخ دادند که روز شنبه چندین گروه حقوق بشری در سوریه، از کشته شدن حدود ۲۰۰ تن در شهر حمص در روز جمعه خبر دادند.

سازمان ملل می گوید که از زمان آغاز درگیری ها در سوریه تا کنون پنج هزار و ۴۰۰ نفر کشته شده اند و افزوده است: به دلیل بسته بودن مرزهای سوریه به روی ناظران بین‌المللی حقوق بشر، امکان رصد سرکوب‌ها در سوریه از سوی سازمان ملل دیگر امکان‌پذیر نیست.

چین: مجبور به وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه سوریه شدیم

از سوی دیگر، چین که به قعطنامه اتحادیه عرب درباره سوریه رای منفی داده بود، روز دوشنبه با تاکید بر «تمایل» آن به پایان یافتن خشونت‌ها در سوریه، گفت که به دلیل به رای گذاشته شدن قطعنامه پیش از رسیدن به توافق همگانی، مجبور به وتوی آن شد.

لیو وِیمین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار داشت: از آن‌جایی که قطعنامه شورای امنیت در محکوم کردن ناآرامی‌های سوریه پیش از حل اختلاف نظرها در این شورا به رای گذاشته شد، پکن مجبور به وتوی این قطعنامه شد.

آقای وِیمین افزود: «این‌گونه اعمال نه کمکی به وحدت و اعتبار شورای امنیت سازمان ملل می‌کند و نه کمکی به حل صحیح مسائل.»

روسیه و چین ۱۵ بهمن‌ماه برای بار دوم قطعنامه شورای امنیت در مورد سوریه را وتو کردند.

پیش نویس این قطعنامه بر پایه طرح صلح ارائه شده از سوی اتحادیه عرب برای پایان یافتن بحران در سوریه ارائه شده بود، که از جمله خواستار پایان یافتن هرچه سریع‌تر خشونت‌ها و مجازات ناقضان حقوق بشر در این کشور شده بود.

این پیش‌نویس همچنین از نقشه راهی که اتحادیه عرب به منظور انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سوریه ارائه داده بود، حمایت می کرد و از بشار اسد، رییس جمهوری سوریه می خواست تا اختیارات ریاست جمهوری را به معاون اول خود واگذار کند تا وی با حضور اپوزیسیون سوریه، دولت وحدت ملی تشکیل دهد.

این در حالی است که چین و روسیه که بر حل مسئله سوریه از طریق مذاکره تأکید دارند، از پیش هشدار داده بودند هر قطعنامه‌ای که در آن سخنی از کناره گيری بشار اسد از قدرت، تغيير رژيم و يا مداخله نظامی به میان آمده باشد را وتو خواهند کرد.

چین روز دوشنبه اعلام کرد که قطعنامه اخیر شورای امنیت بر تحت فشار قرار دادن دولت سوریه تأکید «بی‌مورد» داشت و در خصوص هرگونه مذاکره میان گروه‌های مختلف در سوریه پیش‌داوری کرده بود.

عدم موافقت روسیه و چین با دومین قطعنامه شورای امنیت علیه سرکوب‌ها در سوریه، خشم آمریکا، اروپا و بسیاری از کشورهای عرب را به همراه داشت.

با این‌حال سخنگوی وزارت خارجه چین پشتیبانی از دولت سوریه را رد کرد و گفت: «چین نه از کسی پشتیبانی و نه تعمدا با کسی مخالفت می‌کند. ما حامی عدالت هستیم و نگرشی مسئولانه را در پیش می‌گیریم.»

وی تأکید کرد که چین حامی مذاکره، پایان یافتن خشونت‌ها، بازگشت ثبات به منطقه خاورمیانه است و تمایل مردم سوریه برای ایجاد اصلاحات سیاسی را درک می‌کند.

روسیه: وتوی قطعنامه شورای امنیت کاملا منطقی بود

روسیه نیز روز دوشنبه شدیدا به اعتراض‌ها علیه مخالفت مسکو با قطعنامه شورای امنیت حمله کرد و این انتقادها را شبیه به «جنون» دانست و اقدام روسیه را «کاملا منطقی» خواند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به سفر قریب‌الوقوع خود به سوریه، تعجیل جامعه جهانی به رهبری آمریکا در به رای گذاشتن این قطعنامه پیش از سفر خود را به باد انتقاد گرفت و گفت با این اوصاف مخالفت روسیه با این قطعنامه «کاملا توجیه پذیر» است.

آقای لاوروف که تصمیم دارد روز سه شنبه به سوریه سفر کند، گفت: «ما از حامیان این قطعنامه درخواست کردیم تا برای به رای گذاشتن قطعنامه چند روزی صبر کنند... این که آن‌ها تمایلی نداشتند مدتی درنگ کنند تا ما از دمشق بازگردیم به روشنی حاکی از بی‌احترامی است.»

وی تاکید کرد که روسیه قصد ندارد نظرش را در مورد مداخله خارجی در سوریه عوض کند و افزود که یک چنین قطعنامه‌ای می‌تواند بهانه‌ای باشد برای مداخله نظامی ملل غربی در سوریه و تلاش برای تغییر حکومت دمشق.

روسیه بارها تاکید کرده است که هر نوع مداخله خارجی و اعمال نفوذ برای تغییر حکومت بشار اسد را غیر قابل قبول می‌داند.
XS
SM
MD
LG