لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

آژانس بين المللی انرژی: ايران مجبور به کاهش صادرات نفت می شود


آژانس بين المللی انرژی در جديدترين گزارش خود به پيامدهای تحريم نفت ايران اشاره کرده و گفته است احتمالا با آغاز تحريم نفت از طرف اتحاديه اروپا صادرات نفت ايران حدود يک ميليون بشکه در روز کاهش خواهد يافت.

در گزارش ماهانه آژانس بين المللی انرژی همچنين گفته شده که ممکن است ايران مجبور شود مقداری از نفت توليدی خود را در شناورها ی دريايی ذخيره کند و يا در نيمه دوم سال جاری ميلادی بخشی ازتوليد نفت را متوقف سازد.

قرار است کشور های عضو اتحاديه اروپا در تيرماه سال آينده خريد نفت از ايران را کاملا متوقف کنند. در سال گذشته کشور های اروپايی روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه نفت از ايران وارد کردند ولی آژانس بين المللی انرژی با استناد به ارزيابيهای دست اندر کاران بازار نفت گفته است که احتمال دارد کشور های بيشتری خريد نفت از ايران را متوقف کرده و از منابع ديگر نفت مورد نياز خود را تامين کنند.

به گفته آژانس گرچه تحريم کامل نفت ايران پنج ماه ديگر عملی خواهد شد اما از هم اکنون اثرات آن در بازارهای نفت اروپا، آسيا و خاورميانه مشاهده می شود.

شماری از مشتريان اروپايی ايران خريد نفت را کاهش داده اند و مشتريان آسيايی آن هم در تلاشند منابع ديگری برای تامين نفت مورد نيازشان بيابند.

روسيه ، عراق و عربستان از جمله کشور هايی هستند که در گزارش آژانس از آنها بعنوان تامين کنندگان احتمالی نفت مورد نياز اروپا و آسيا نام برده شده.

چين هم که بزرگترين مشتری نفت ايران است و حدود ۲۰ درصد از صادرات نفت ايران را خريداری می کند ، واردات نفت خام از ايران را کاهش داده است.

در سال گذشته ميلادی چين روزانه حدود ۵۵۰ هزار بشکه نفت از ايران وارد کرد ولی در سه ماهه اول سال جاری اين مقدار به نصف کاهش يافته است.

در عين حال شرکتهای نفتی چين خريد نفت از عربستان سعودی را افزايش داده اند و به گزارش آژانس بين المللی انرژی در ماههای اخير حدود ۲۰۰ هزار بشکه به صادرات نفت عربستان به چين افزوده شده است.

چين واردات نفت از روسيه و هند خريد نفت از عربستان سعودی را نيز افزايش داده اند.

ديگر مشتريان آسيايی ايران مانند ژاپن و کره جنوبی نيز بشکل کم سابقه ای حجم واردات نفت از کشور هايی آفريقايی بويژه آنگولا و نيجريه را با لا برده اند.

صادرات نفت ايران حدود دو ميليون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز است که در صورت
تحريم کامل نفت از سوی اتحاديه اروپا و روی آوردن مشتريان آسيايی آن به ديگر منابع تامين انرژی ، به گفته آژانس بين المللی انرژی اين مقدار ممکن است حدود يک ميليون بشکه در روز کاهش يابد.
XS
SM
MD
LG