لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

اتحاديه اروپا از هند خواست تا ايران را به مذاکره تشويق کند


مانموهان سينگ
مانموهان سينگ

روز جمعه و درست يک روز پس از آن که دولت هند اعلام کرد قصد دارد مناسبات تجاری خود را با ايران گسترش دهد، اتحاديه اروپا از دهلی نو خواست تا با استفاده از نفوذ خود ايران را به مذاکره در مورد بحران هسته ای تشويق کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دولت هند که يکی از خريداران عمده نفت خام ايران است در صورت تداوم و گسترش همکاري‌های تجاری با ايران می تواند سياست اعمال فشار و تحريم های غرب عليه ايران را تا حدی مختل کند.

روز پنجشنبه دولت هند اعلام کرد که برای بررسی امکانات تجاری و اقتصادی جديد که تحت تاثير تحريم های غرب عليه ايران فراهم شده است، يک هيئت اقتصادی بزرگ را به ايران خواهد فرستاد.

به دنبال آن رييس شورای اتحاديه اروپا در کنفرانس خبری روز جمعه، پس از ملاقات با مقامات هندی در دهلی نو، به طرح دولت هند برای گسترش مناسبات تجاری با ايران اشاره ای نکرد ولی با بيان نگرانی های غرب در مورد برنامه های هسته ای ايران گفت :«دولت هند بايد از نفوذ خود برای تشويق ايران به بازگشت به مذاکرات هسته ای استفاده کند.»

در واکنش به این اظهارات، مانموهان سینگ، نخست وزير هند اگرچه به درخواست اتحاديه اروپا پاسخی مستقیمی نداد، در سخنان خود اشاره کرد که « برنامه های هسته ای ايران مشکلاتی ايجاد کرده است».

آقای سينگ افزود که دولت هند در حفظ ثبات در خاورميانه منافع فراوانی دارد و معتقد است که بحران هسته ای ايران را می توان با تمرکز بيشتر روی اقدامات ديپلماتيک حل کرد.

خبرگزاری فرانسه يادآوری می کند که در گذشته نيز برخی از کارشناسان سياست خارجی در دهلی نو پيشنهاد کرده بودند که دولت هند برای حل بحران هسته ای ايران نقش ميانجی را ايفا کند.

سفر هيئت اقتصادی هند به ايران در شرايطی صورت می گيرد که هنوز دو کشور در مورد نحوه پرداخت پول نفت خام صادراتی ايران به هند به يک توافق و راه حل قطعی دست نيافته اند، اما در کنار این موانع هند معتقد است در شرايط فعلی می تواند امکانات صادرات چای، برنج ، غله و آهن آلات به ايران را افزايش دهد.

XS
SM
MD
LG