لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

احمدی نژاد: به زودی چند دستاورد بزرگ هسته‌ای رونمایی می‌شود


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران

محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران، روز شنبه، در پايان راه‌پيمايی سالگرد ۲۲ بهمن در تهران اعلام کرد: «طی روزهای آينده، دنيا شاهد رونمايی از چند دستاورد بزرگ هسته ای ايران خواهد بود.»

آقای احمدی نژاد خاطر نشان کرد: «در بخش هسته ای طی چند سال اخير دستاوردهای عظيمی برای ملت ايران حاصل شد.»

آقای احمدی نژاد در حالی این اظهارات را بیان کرده است که منابع ديپلماتيک روز دوشنبه گفته بودند ايران فعاليت غنی سازی اورانيوم در تاسيسات زير زمينی «فردو»، در نزديکی شهر قم، را گسترش داده است.

از زمانی که ايران اعلام کرد که توليد اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد را به سايت فردو منتقل می کند، نگرانی ها کشورهای غربی در خصوص برنامه هسته ای ايران تشديد شده است.


رئیس جمهور ایران روز شنبه افزود: «ملت های جهان شاهد بودند مستکبران در بخش هسته ای همه عرصه ها را عليه ايران اسلامی تنگ و فشارها را ادامه دادند تا ملت ايران به پيشرفت هسته ای دست نيابد ، اما امروز نه تنها اين ملت هسته ای شده ، بلکه توانست بخش مهمی از نيازهای خود را نيز در اين زمينه تامين کند.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز، در خطبه‌های نماز جمعه، ۱۴ بهمن‌ماه، بار دیگر تاکید کرد که ایران در قضیه برنامه هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران با نادیده گرفتن این خواست برنامه غنی سازی اورانیوم خود را توسعه داده است.

آمریکا و اتحاد اروپا طی ماههای اخیر تحریم های یکجانبه مالی و نفتی علیه ایران اعمال کرده اند.

این تحریم ها به شدت بر سیستم مالی و تجاری ایران تاثیر گذاشته است. ایران برای واردات کالاهای اساسی از جمله گندم با مشکلاتی مواجه شده است و تلاش می کند برای پرداخت بهای گندم وارداتی از طلا و نفت استفاده کند.

آژانس بين المللی انرژی نیز در جديدترين گزارش خود به پيامدهای تحريم نفت ايران اشاره کرده و گفته است احتمالا با آغاز تحريم نفت از طرف اتحاديه اروپا صادرات نفت ايران حدود يک ميليون بشکه در روز کاهش خواهد يافت.

در جریان مراسم روز ۲۲ بهمن (سالروز پیروز انقلاب اسلامی)، ماکتی از هواپيمای بی‌سرنشين آمريکايی که در اختيار ايران قرار گرفته نيز به نمايش گذاشته شد.

يکی از سخنرانان این مراسم اسماعيل هنيه، نخست وزير حماس در نوار غزه بود.

آقای هنیه در سخنرانی خود در تهران بار دیگر تاکید کرد که حماس هرگز اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت.

محمود احمدی نژاد نیز از دولت های غربی خواست «دست از دخالت در منطقه و حمايت از صهيونيست ها بردارند».

وی افزود : «آنها مثل خودروی اوراقی شده اند، به درد شما نمی خورند و هزينه شان بيش از فايده شان شده است.»

سخنان محمود احمدی نژاد در حالی بیان می شوند که در چند وقت گذشته بار دیگر بحث احتمال حمله نظامی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران بالا گرفته و در مقابل نیز جمهوری اسلامی بارها تهدید به مقابله به مثل کرده است.

با این‌حال، اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، ماه گذشته تأکید کرده بود که هرگونه تصمیمی در مورد حمله نظامی اسرائیل به ایران «بسیار دور» است.

شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل نیز ۱۹ بهمن‌ماه، در پیامی خطاب به مردم ایران، ایرانیان را مردمانی صلح‌جو و مخالف جنگ خواند و تأکید کرد نیازی نیست که مردم دو کشور با یکدیگر دشمنی داشته باشند.

XS
SM
MD
LG