لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

ویتنی‌ هیوستن، خواننده سرشناس آمریکایی در سن ۴۸ سالگی درگذشت


ویتنی هیوستن
ویتنی هیوستن
ویتنی هیوستن، خواننده مشهور پاپ آمریکایی که در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی در اوج شهرت بود و صدها جایزه موسیقی را از آن خود کرده بود، شنبه بعد از ظهر در هتلی در بورلی هیلز آمریکا و در سن ۴۸ سالگی درگذشت.

به نوشته سی ان ان ،به گفته پلیس آمریکا، ساعت ۱۵:۴۳ دقیقه روز شنبه مسئولان هتل هیلتون در بورلی هیلز تماسی اضطراری گرفته و نسبت به وضعیت سلامتی ویتنی هیوستن ابراز نگرانی کردند و تا رسیدن پلیس نیز پزشکان حاضر در هتل در تلاش بودند تا وی را نجات دهند، اما در نهایت خانم هیوستن ساعت ۱۵:۵۵ دقیقه درگذشت.

خانم هیوستن سال‌ها با اعتیاد به مواد مخدر و الکل دست و پنجه نرم می کرد.

پلیس گفته است که تا این‌لحظه هیچ‌گونه شواهدی دال بر به قتل رسیدن خانم هیوستن به دست نیامده و دلیل مرگ وی نیز تا کنون مشخص نشده است.

مرگ ویتنی هیوستن در طبقه چهارم هتل هیلتون بورلی هیلز یک شب پیش از مراسم «گرمی اواردز»، معتبرترین جایزه موسیقی آمریکا، رخ داد؛ مراسمی که خانم هیوستن نیز به آن دعوت شده بود.

علاوه بر این قرار بود که خانم هیوستن در مراسم جشن سالانه کلایو دیویس، که همواره پیش از مراسم گرمی برگزار می‌شود به روی صحنه برود.

کلایو دیویس، از مدیران مطرح در صنعت موسیقی آمریکا، بیش از بیست سال پیش، استعداد درخشان ویتنی هیوستن در خوانندگی و قدرت صدای منحصر به فرد وی را برای اولین بار در سطح جهانی مطرح کرد.

شنبه شب در مراسم کلایو دیویس، آقای دیویس و هنرمندان بسیاری از ویتنی هیوستن یاد کردند.

ویتنی هیوستن در نیوجرسی آمریکا متولد شد و نخستین فعالیت‌هایش در عرصه موسیقی را در کودکی و با همکاری با گروه کر کلیسا آغاز کرد.

وی پس از آن مدتی به عنوان مدل در عرصه مد فعال بود و برای مدتی نیز به عنوان هم‌خوان به همراه ستارگان موسیقی به روی صحنه رفت.

اما در نهایت صدای قوی و انعطاف پذیر او و قابلیت حیرت‌انگیزش در خواندن نت‌های بالای موسیقی او را به خواننده‌ای منحصر به فرد و سرشناس تبدیل کرد.

اوج شهرت ویتنی هیوستن در دهه ۸۰ و ۹۰ بود. وی در این مدت در سه فیلم «بادی گارد»، «در انتظار بازدم» و «همسر کشیش» حضور پیدا کرد.

در این میان ترانه‌های فیلم «بادی گارد» با صدای خانم هیوستن با استقبال جهانی روبرو شد. تا کنون ۴۴ میلیون نسخه از آلبوم ترانه‌های این فیلم به فروش رفته است.

خانم هیوستن در دو دهه شهرت و نام‌آوری اش صدها جایزه موسیقی از جمله دو جایزه امی و شش گرمی را از آن خود کرد.

با این‌حال زندگی ویتنی هیوستن با تنش‌های بسیاری همراه بود.

اعتیاد او به مواد مخدر که روی صدا و قدرت اجرای وی نیز تأثیر منفی گذاشت، موجب رکود هنری این ستاره موسیقی شد.

خانم هیوستن که خود به اعتیاد به کوکایین، ماری جوانا و قرص اعتراف کرده بود، دو بار برای ترک اعتیاد به مرکز توانبخشی رفت و سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که از هر گونه اعتیادی پاک شده است.

علاوه بر این، ازدواج ناموفق وی در سال ۱۹۹۲ با بابی براون، خواننده آمریکایی، نیز با اختلاف های بسیاری همراه بود. بابی براون در سال‌های زندگی مشترک اش با خانم هیوستن بارها به دلیل خشونت خانگی، تخلفات رانندگی و مسائل دیگر بازداشت شد.

ویتنی هیوستن در نهایت در سال ۲۰۰۷ به زندگی مشترک خود با بابی براون خاتمه داد؛ ازدواجی که ثمره آن یک دختر بود که سال ۱۹۹۳ به دنیا آمد.

علیرغم تمامی این مسائل، ویتنی هیوستن در دوران شهرت خود بسیار خوش درخشید. بیش از ۱۷۰ میلیون نسخه از آلبوم‌های وی در سراسر جهان به فروش رفته است.

آرتا فرانکلین، خواننده معروف و کهنه‌کار موسیقی و مادر خوانده ویتنی هیوستن پس از شنیدن خبر مرگ وی در بیانیه‌ای گفت: «اکنون نمی‌توانم در این مورد صحبت کنم. بسیار تکان دهنده و باور نکردنی است. نمی‌توانم آن‌چه را که روی صفحه تلویزیون می‌بینم باور کنم.»

مدیر «آکادمی ضبط»، که مسئولیت برگزاری جوایز گرمی را بر عهده دارد نیز در بیانیه ای از ویتنی هیوستن به عنوان «یکی از بزرگترین خوانندگان پاپ تمامی زمان‌ها» یاد کرده است.

روز یکشنبه در جشن «گرمی اواردز» مراسم یادبودی برای ویتنی هیوستن برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG