لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

پايان «بدون نتيجه» مذاکرات آژانس و ايران


هرمان ناکارتس که ریاست هیئت کارشناسی آژانس
هرمان ناکارتس که ریاست هیئت کارشناسی آژانس
آژانس بين المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه اعلام کرد که مذاکرات دو روزه هيات اعزامی آن با مقام های ايران بدون دستيابی به نتيجه ای پايان يافته است و جمهوری اسلامی درخواست برای بازدید از يک سايت نظامی را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آژانس بين المللی انرژی اتمی در بيانيه ای پس از برگزاری مذاکرات دو روزه هيات بلندپايه آژانس در تهران اعلام کرده است: ««در جريان دور اول و دوم مذاکرات، هيات آژانس خواستار دسترسی به سايت نظامی پارچين شد.ايران اجازه بازديد از اين سایت را نداد.»

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارشی در آبان ماه با اشاره به ابعاد «نظامی احتمالی» فعاليت‌های هسته‌ای ايران به طور جدی ابراز نگرانی کرده و گفته بود که اطلاعات معتبری در اختيار دارد که نشان می‌دهد ايران احتمالا در ارتباط با توسعه سلاح هسته‌ای آزمايش‌هايی انجام داده است.در اين گزارش گفته شده بود ايران مدل کامپيوتری کلاهک‌های هسته‌ای را آزمايش کرده و نيز يک کانتينر فولادی برای آزمايش انفجاری در منطقه پارچين، در جنوب شرق تهران، برپا کرده است.

يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره مذاکرات با ايران گفته است: «مايه تاسف است که ايران درخواست ما برای بازديد از پارچين را نپذيرفت. ما با روحيه سازنده ای وارد مذاکرات شديم، ولی به هيچ توافقی دست نيافتيم.»

علی اصغرسلطانيه، نماينده دايم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ، پيشتر روز سه شنبه گفته بود، دور دوم مذاکرات با هيات آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درباره «همکاری‌های دو جانبه» در تهران‌ پايان يافت و اين مذاکرات در آينده ادامه خواهد يافت.

اين در حالی است که جيل تئودور، سخنگوی يوکيا آمانو، گفته است: در اين مرحله، هيچ توافقی برای مذاکرات بيشتر صورت نگرفته است.

آژانس بين المللی انرژی اتمی در بيانيه خود مي گويد تلاش کرده است تا بر سر «سندی» برای «تسريع در شفاف سازی مسايل حل نشده» در خصوص برنامه هسته ای ايران به ويژه ابعاد نظامی احتمالی آن با مقامات اتمی جمهوری اسلامی به توافق دست يابد.

در بيانيه آژانس آمده است:«متاسفانه، هيچ توافقی در خصوص اين سند حاصل نشد.»

هرمان ناکارتس که ریاست هیات کارشناسی آژانس را در سفر دو روزه به تهران برعهده داشت، پیش از این سفر به خبرنگاران گفته بود: «بالاترین اولویت همچنان وجود احتمال ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران است.»

دور اول مذاکرات ایران و هیات آژانس در ۹ تا ۱۱ بهمن ماه برگزار شده بود.
XS
SM
MD
LG