لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

ایران: اجازه دسترسی بازرسان به پارچین داده خواهد شد


بخش از مجتمع نظامی پارچین واقع در شهرستان پاکدشت استان تهران.
بخش از مجتمع نظامی پارچین واقع در شهرستان پاکدشت استان تهران.
علی‌اصغر سلطانیه،نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه خبر داد که ایران قصد دارد به بازرسان این نهاد، اجازه بازدید از مجتمع نظامی پارچین واقع در نزدیکی تهران را بدهد.

پارچین منطقه‌ای نظامی واقع در مسیر جاده تهران به مشهد و محلی است برای پژوهش، توسعه و تولید مهمات، موشک و مواد منفجره قوی.

هیئتی که به تازگی از سوی آژانس دو سفر به ایران داشته در پی آن است تا مشخص کند که آیا آزمایش چاشنی‌های انفجاری در این مرکز با ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای در ارتباط بوده‌است یا خیر و برای این منظور خواستار بازدید از این مجتمع نظامی است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در وین روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای درباره بازدید از پارچین نوشت که: «باید یادآوری شود که پارچین در سال ۲۰۰۵ دو بار توسط آژانس بازدید شده‌است که متعاقبا معاون پیشین مدیرکل اعلام داشت که موضوع خاتمه یافته و بخشی از تاریخ خواهد شد و مدیرکل پیشین آن را به شورای حکام گزارش کرد.»

این بیانیه ادامه داد: «با توجه به این واقعیت که پارچین یک سایت نظامی است دسترسی به سایت یک فرآیند زمان‌بر است و به طور مکرر نمی‌توان اجازه داد. در پرتو این سابقه و بر اساس این‌که از آژانس خواسته شده‌است همه مسائل مربوطه را هم‌چون آزمایش‌های هیدرودینامیک را با هم یکی کند، متعاقبا یک‌بار دیگر اجازه دسترسی داده خواهد شد. این فرآیند می‌تواند به طور واضح در زمانی که توافق بر روی مدالیته حاصل شد، شروع شود.»

بیانیه هیئت ایران در وین تاریخی را برای بازدید از پارچین ذکر نکرده‌است و به گزارش خبرگزاری رویترز، تماس‌های خبرنگاران این خبرگزاری با دیپلمات‌های ایرانی و مقام‌های آژانس برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص هنوز نتیجه‌ای نداده‌است.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، روز هشتم اسفندماه برای امکان دسترسی بازرسان آژانس به پارچین شرایطی قائل شد و گفت: «ابتدا می‌بایست چارچوب و مدالیته‌ای [یک برنامه کاری] با کلیه ملاحظات، مورد بحث و توافق قرار گیرد که در آن وظایف دو طرف کاملا مشخص باشد تا زمینه دسترسی و بازدید فراهم شود.»

بازرسان آژانس بین‌المللی در بازدیدهای خود ار پارچین در سال ۲۰۰۵ از مکانی که هم‌اینک به باور آژانس یک محفظه بزرگ انفجاری مستقر شده بازدید نداشتند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز هشتم آبان در گزارشی نوشت که ایران مدل رایانه‌ای کلاهک‌های هسته‌ای را آزمایش کرده و نیز یک محفظه فولادی برای آزمایش انفجاری در پارچین برپا کرده‌است.

اواخر آبان‌ماه مقام‌هایی از سه کشور عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفتند تصاویر جدید ماهواره‌ای نشانگر «افزایش غیرعادی تعداد رفت‌وآمد وسایل نقلیه سنگین» به سایت پارچین است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در آن تاریخ از قول این دیپلمات‌های این سه کشور که نخواسته‌اند نامشان فاش شود در مورد پارچین نوشت: «کامیون‌های باربری، وسایل نقلیه ویژه و جرثقیل‌هایی دیده شده‌اند که به این محل وارد شده و از آن خارج می‌شوند... و برخی تجهیزات و مواد خطرناک نیز از این سایت برچیده شده‌است.»

علی‌اصغر سلطانیه در واکنش به این گزارش به خبرگزاری ایسنا گفت که موضوع افزایش فعالیت‌ها در سایت پارچین «مضحک و قصه‌های کودکانه» است و چیزی درباره چنین فعالیتی نشنیده‌است.

نگرانی غرب و اسرائیل در مورد حرکت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به سوی ساخت بمب اتم تاکنون باعث تحریم‌ها و فشارهای فزاینده بر ایران شده‌است؛ مقام‌های جمهوری اسلامی این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌دانند.
XS
SM
MD
LG