لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

هشدار چین به ایران در مورد دستیابی به سلاح هسته‌ای


یانگ جیه‌چی، وزیر امور خارجه چین.
یانگ جیه‌چی، وزیر امور خارجه چین.
یانگ جیه‌چی، وزیر امور خارجه چین، روز سه‌شنبه به ایران در مورد دستیابی به سلاح هسته‌ای هشدار داد اما در عین حال گفت که ایران حق دارد از نیروی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای یانگ که در یک نشست خبری در چارچوب جلسه سالانه پارلمان چین سخن می‌گفت درخصوص مناقشه هسته‌ای غرب و ایران گفت: «ما با ساخت و برخورداری از جنگ‌افزار هسته‌ای توسط هر کشوری در خاورمیانه، ازجمله توسط ایران، مخالفیم.»

وی در همین حال تأکید کرد که: «با تحریم‌های یک‌جانبه [علیه ایران] مخالفت داریم» و بار دیگر خواستار ادامه گفت‌وگوها میان ایران و گروه ۱+۵ شد.

هرچند پیش از این، ون ژیابائو، نخست‌وزیر چین، در ماه ژانویه در مورد هرگونه تلاش ایران برای حرکت در جهت دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای هشدار داده‌بود اما مقام‌های چینی تاکنون عمدتاً از هشدار علنی به تهران در مورد ساخت این‌گونه سلاح‌ها و ابراز نگرانی از اینکه تهران ممکن است در این مسیر حرکت کرده‌باشد خودداری کرده‌بودند.

پکن همواره کوشیده از یک‌سو میان فشارهای غرب برای قطع رابطه با ایران و از سوی دیگر انتظاراتی که تهران به عنوان فروشنده بزرگ نفت از چین دارد، راه میانه‌ای را دنبال کند.

دو هفته پیش و پس از اینکه هیئتی که به نمایندگی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دومین بار به تهران رفته‌بود اجازه بازدید از مجتمع نظامی پارچین را نیافت، وزارت خارجه چین بار دیگر گفت که ایران باید برای روشن شدن مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای‌اش با آژانس همکاری کند و اعتماد جامعه جهانی را نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود جلب نماید.

سه روز پیش از آن روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف در گزارشی اختصاصی نوشت که چین برای دور زدن تحریم‌ها به جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کنند.

به نوشته این روزنامه، چین و ترکیه امکاناتی در اختیار ایران گذاشته‌اند که جمهوری اسلامی و به ویژه سپاه پاسداران بدون دخالت مستقیم، کالاهای مورد نیاز خود را از طریق بانک‌ها و موسسات مالی این کشورها خریداری کرده و به ایران می‌فرستند.
XS
SM
MD
LG