لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۷

آمريکا: انتظار داريم مذاکرات ايران و ۱+۵ هفته آينده برگزار شود


مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا،
مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا،
مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه پنجم آوريل گفته است، واشینگتن هنوز انتظار دارد مذاکرات هسته ای بين ايران و گروه پنج به علاوه يک در هفته آينده برگزار شود.

هيلاری کلينتون وزير امور خارجه آمريکا، پيشتر اعلام کرده بود که مذاکرات ايران و کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، موسوم به گروه ۱+۵، در روز های ۱۳ و ۱۴ آوريل در استانبول برگزار خواهد شد. اما مقام های ايرانی طی روز های اخير از برگزاری اين مذاکرات در استانبول ابراز نارضايتی کرده و می گويند اين مذاکرات در مکان ديگری برگزار خواهد شد.

مارک تونر در اين زمينه گفته است: «ما هنوز انتظار داريم که اين (مذاکرات) هفته آينده برگزار شود. اما به هرصورت برخی اضطرار ها برای (نهايی کردن جزييات) وجود دارد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا اضافه کرده است که پيشتر انتظار اين بود که مذاکرات در استانبول برگزار شود. اما به هر صورت اين تصميم برعهده آنها نيست که مکان اين گفتگوها را تعيين کنند، ولی مهم اين است که اين مذاکرات آغاز شود.

مارک تونر همچنين گفته است که کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در حال رايزنی با مقامات ايران برای نهايی کردن جزييات نشست آينده گروه ۱+۵ با ايران است.

اين در حالی است که عراق روز گذشته اعلام کرد، ايران پيشنهاد داده تا دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای جمهوری اسلامی با شش قدرت جهانی، هفته آينده، به جای استانبول در بغداد انجام پذيرد.

بی ميلی ايران به برگزاری مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵ در استانبول باعث واکنش تند رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه، شده است.

رجب طيب اردوغان روز پنجشنبه گفته است: پيشنهادهايی که هم اکنون برای برگزاری اين مذاکرات در دمشق يا بغداد مطرح شده است، وقت تلف کردن است، بدين معنا که اتفاق نخواهد افتاد، چرا که آنها می دانند طرف ديگر مذاکرات به دمشق و بغداد نخواهد آمد.

به رغم اظهارات رجب طیب اردوغان، آلن ژوپه، وزير امور خارجه فرانسه، روز پنجشنبه گفته است، این مذاکرات برگزار خواهد شد.

به گزارش رويترز، آقای ژوپه در يک کنفرانس خبری گفته است: اين مذاکرات در «۱۳ و ۱۴ آوريل برگزاری می شود»

وی اضافه کرده است:«در خصوص مکان (اين مذاکرات) هنوز گفت وگو ها در جريان است و در نهايت ما مکانی را (برای اين مذاکرات) پيدا خواهيم کرد.»

آخرين دور مذاکرات ايران و گروه ۱+ ۵ و به ميزبانی استانبول، بدون دستيابی به نتيجه‌ای در ژانويه سال ۲۰۱۱ انجام شد.
XS
SM
MD
LG