لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

«نامه لاریجانی به خامنه‌ای» برای توقف فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها


حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات رئیسه مجلس، می‌گوید علی لاریجانی برای اینکه جلوی محموداحمدی‌نژاد را از اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بگیرد به آیت‌الله خامنه‌ای متوسل شده است.

حسین سبحانی‌نیا، روز شنبه، ۱۹ فروردین، اظهار داشت که علی لاریجانی، رئیس مجلس، در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای از وی خواسته‌ است با استفاده از اختیاراش اجرای فاز دوم یارانه‌ها را متوقف کند.

به گفته این نماینده مجلس، لاریجانی اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را بدون مصوبه مجلس غیرقانونی دانسته و نوشته است «با توجه به اعتبارات بودجه سال ۹۱ و شرایط اقتصادی کشور وضعیت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها فراهم نیست.»

روز ۲۸ اسفند دولت محمود احمدی‌نژاد بدون مصوبه مجلس و در حالی که هنوز بودجه سال ۹۱ به دلیل دیرکرد دولت، به تصویب نرسیده، مبلغ ۲۸ هزار تومان به عنوان «مابه‌التفاوت» فاز اول و فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به حساب خانوار‌های واجد شرایط ریخت که با اعتراض نمایندگان مواجه شده است.

علی لاریجانی که به گفته این نماینده مجلس برای آیت‌الله خامنه‌ای نامه نوشته، خود روز جمعه گفته بود اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌های بدون تصویب مجلس امکان‌پذیر نیست.

علی لاریجانی اظهار داشت: «قرار بود که ۳۰ درصد منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید، صنایع و کشاورزی اختصاص یابد تا مشکلات آنها برطرف شود.»

کسری بودجه دولت

نمایندگان مجلس می‌گویند، دولت محمود احمدی‌نژاد، تنها یک بخش از قانون هدفمند کردن یارانه‌ها (دادن یارانه‌های نقدی) را آنهم با کسری بودجه اجرا کرده و بخش تولید را نادیده گرفته است.

در همین زمینه سایت الف، نزدیک به احمد توکلی رئیس پژوهش‌های مجلس نوشته است که دولت برای جبران کسری بودجه خود، به انتشار میزان قابل توجه اوراق قرضه، که در واقع قرض گرفتن از مردم است، روی آورده است.

بهمن آرمان، اقتصاددان و نماینده سابق وزارت اقتصاد در هیات امنای صندوق ارزی، در گفت‌وگو با الف هشدار داده که دولت نباید پو‌ل‌های به دست آمده از اوراق قرضه را همانند صندوق ذخیره ارزی و عواید ناشی از آزادسازی بهای حامل‌های انرژی، صرف امور جاری کند و تولید را به ورطه فراموشی بسپارد.

محمد خوش‌چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده پیشین مجلس نیز گفته است در تاریخ کشور هیچگاه سابقه نداشته که دولت بخواهد ۵۴ هزار میلیارد تومان از مردم برای بودجه خود قرض بگیرد و تحقق فروش این میزان اوراق قرضه را نیز غیرواقع‌بینانه ارزیابی کرده است.

در همین زمینه سیات تابناک، نزدیک به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت، دلیل «سراسیمگی» دولت در اجرای فاز دوم یارانه‌ها را کسری بودجه دولت دانسته که می‌‌خواهد، با آزادسازی قیمت‌ها، در کوتاه مدت، این کسری را جبران کند و بار دیون خود را به دوش دولت‌ها و نسل‌های آینده بیندازد.
XS
SM
MD
LG