لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۱

مجلس اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را تا تیر ۹۱ به تعویق انداخت


مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی ضمن موافقت با واگذاری «۲۲ هزار میلیارد تومان» تنخواه گردان به دولت محمود احمدی‌نژاد برای هزینه های دو ماه اول سال آینده، اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را به تاخیر انداخت و به تیرماه ۹۱ موکول کرد.

گزارش ها حاکی است که نمایندگان مجلس روز یکشنبه، ۲۱ اسفندماه، با ۱۴۸ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۹ رای ممتنع تصویب کردند تا برای پوشش دادن هزینه‌ها در دو ماه فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۱، تا مبلغ «۲۲ هزار میلیارد تومان» از محل خزانه در اختیار دولت قرار گیرد.

بر اساس مصوبه نمایندگان مجلس، به دولت اجازه داده می‌شود در چارچوب قانون پنجم توسعه جمهوری اسلامی، در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال ۹۱ «درآمد‌ها و سایر منابع عمومی و اختصاصی را وصول و به خزانه واریز کند و اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه‌ای و مالی و اختصاصی» را تا سقف ۲۲ هزار میلیارد تومان از محل خزانه پرداخت کند.

طبق قانون محاسبات عمومی کشور، تنخواه‌گردان حسابداری، وجهی است که خزانه یا نمایندگی خزانه در استان از محل اعتبارات مصوب برای انجام بعضی از هزینه‌های سال جاری و تعهدات قابل پرداخت سال‌های قبل در اختیار ذی‌حساب قرار می‌دهد. این وجه در نهایت باید به خزانه بازگردانده شود.

طبق تصویب مجلس، دولت در صورتی مجاز به این برداشت مالی است که هزینه‌های جاری «بیش از ۱۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش نیابد» و همچنین دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برای سه ماهه اول سال ۱۳۹۱، معادل سه ماه پایانی سال ۱۳۹۰ عمل کند.

با این مصوبه مجلس، اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها به تیرماه سال ۹۱ موکول شد، در حالی که پیشتر قرار بر این بود که این فاز از هدفمندی تا پایان سال ۹۰ اجرایی شود.

مجلس همچنین روز یکشنبه وزارت امور اقتصادی و دارایی را موظف کرد تا مبلغ تنخواه‌گردان را «حداکثر تا پایان سال ۹۱» تسویه کند.

علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، شنبه شب، ۲۰ اسفندماه، در گفت‌وگویی تلویزیونی، با اشاره به تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه به مجلس، واگذاری تنخواه‌گردان به دولت را ضروری دانست.

وی در این خصوص با اشاره به آغاز بررسی لایحه بودجه از روز یکشنبه، گفت: «به طور طبیعی آخر این هفته مجلس به پایان خواهد رسید و اگر هفته آینده نیز بخواهیم کار کنیم دردی دوا نخواهد شد. بنابراین مجبوریم که حتما برای سال آینده تنخواهی را برای دولت در نظر بگیریم.»

آقای لاریجانی همچنین تاکید کرد که بحث لایحه بودجه «قطعا» در مجلس هشتم تمام خواهد شد و افزود: «ما باید تا آخر اردیبهشت بحث بودجه را تمام کنیم.»

محمود احمدی‌نژاد، ۱۲ بهمن امسال و با تاخیری دوماهه بودجه سال ۹۱ را به مجلس برد که به دنبال آن نمایندگان مجلس اعلام کردند که بررسی این لایحه در روزهای پایانی سال ممکن نیست.
XS
SM
MD
LG