لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

دیوان محاسبات: استقراض ۱۵ هزار ميليارد تومانی دولت برای پرداخت نقدی یارانه ها


عبدالرضا رحمانی فضلی، رییس ديوان محاسبات کشور، روز دوشنبه بيست و يکم شهريور ماه، گفته است: دولت محمود احمدی نژاد در جريان هشت ماه اول اجرای طرح هدفمند کردن يارانه ها، برای پرداخت يارانه نقدی بيش از ۱۴ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان از بانک مرکزی، درآمد فروش نفت و بودجه عمومی کشور هزينه کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی گفته است: از تاريخ ۲۸ آذر ماه سال ۸۹ تا ۳۱ مرداد سال ۹۰ تقريبا ۲۵ هزار و ۴۶۰ ميليارد تومان منابع حاصل از اجرای اين قانون بوده است که برای اجرای آن هزينه شده است.

ریيس ديوان محاسبات می گويد: دولت ۵ هزار ميليارد تومان در قالب تنخواه گردان برای هدفمند کردن يارانه ها از بانک مرکزی استقراض کرده است و می بايست تا ۲۸ اسفندماه سال گذشته تسويه می شد، که تاکنون اين رقم پرداخت نشده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی می گويد ،دولت برای اجرای هدفمند کردن يارانه ها ۳ هزار ميليارد تومان از محل فروش نفت خام و صادرات و همچنين يک هزار و هشتصد ميليارد تومان نيز علی الحساب دريافتی از شرکت های نفت و نيرو برداشت کرده است. علاوه براين ها دولت همچنين ۵ هزار ميليارد تومان نيز از محل بودجه عمومی برداشت کرده است.

ديوان محاسبات کشور نهاد نظارتی مجلس شورای اسلامی است و بر حساب های وزارتخانه ها همه موسسات دولتی که از بودجه عمومی کشور استفاده می کنند، نظارت می کند تا تخلفی در هزينه ها از اعتبارات مصوب صورت نگيرد.

رييس ديوان محاسبات کشور همچنين گفته است: ۱۰ هزار و ۶۶۰ ميليارد تومان درآمد از محل افزايش قيمت های حامل های انرژی و ساير کالا و خدمات به دست آمده و «رقم پرداختی يارانه ها نيمی از مبلغ افزايش قيمت های حامل های انرژی است در حاليکه قانون تصريح کرده پرداختی ها بايد معادل افزايش قيمت ها باشد اما چنين نبوده و از نظر ديوان قابل قبول نيست.»

سه برابر شدن يارانه ها

رييس ديوان محاسبات کشور در واکنش به اظهارات محمود احمدی نژاد در خصوص افزايش سه برابر يارانه ها گفت:« با وجود شرايط فعلی امکان ۳ برابر شدن پرداخت يارانه های نقدی وجود ندارد.»

به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی، از ۲۵ هزار ميليارد تومان درآمد يارانه ها، ۵۰ درصد از محل افزايش قيمت ها بوده اگر قرار باشد يارانه ها ۳ برابر شود قيمت ها هم بايد ۳ برابر افزايش يابد.

عبدالرضا رحمانی فضلی همچنين گفته است : درآمدهای دولت در سال ۱۳۸۹ با ۱۸ درصد کسری مواجه بوده است و بيشتر از ۲۷ هزار ميليارد تومان کسری تراز عملياتی داشته است.

محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه گذشته در همایش ملی جامعه اسلامی کارگران در تهران، در مورد یارانه‌ها گفته بود که جا دارد که میزان پرداخت یارانه‌های نقدی به مردم تا سه برابر آن چه که الان هست افزایش یابد.
XS
SM
MD
LG