لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

نخستین گروه از ناظران بین المللی به سوریه رسید


ایست بازرسی در شهر حمص
ایست بازرسی در شهر حمص
نخستین گروه از ناظران سازمان ملل متحد متشکل از ۵ نفر شامگاه یکشنبه وارد سوریه شد. ۲۵ نفر دیگر از ناظران قرار است در ساعت‌های آینده به این کشور برسند.

این ناظران که نظامی اما غیر مسلح هستند، قرار است بر آتش بس میان دولت سوریه و مخالفان مسلح آن نظارت کنند.

آتش بس میان دولت و مخالفان برپایه طرح صلح کوفی عنان فرستاده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه برقرار شده است.

این طرح از حمایت جامعه جهانی برخوردار است. شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه که همه اعضای شورا به آن رای مثبت دادند، با اعزام ۳۰ ناظر به سوریه در مرحله اول موافقت کرد.

به نظر می‌رسد در سایه آتش بس ناپایدار در سوریه، ماموریت ناظران دشوار باشد. گزارش‌ها حاکی از آن است که از پنجشنبه گذشته که آتش بس وارد مرحله اجرایی شد، صدای شلیک گلوله و خمپاره در برخی مناطق متوقف نشده است.

دولت و مخالفان یکدیگر را به نقض آتش بس و ادامه حملات متهم می‌کنند. آخرین گزارش سازمان ملل متحد از تجاوز شمار کشته شدگان از ۹ هزار نفر، از زمان آغاز بحران سوریه در حدود یک سال و یک ماه پیش حکایت می‌کند.

از سویی بثینه شعبان مشاور سیاسی و اطلاع رسانی بشار اسد رئیس جمهور سوریه یکشنبه در کنفرانس خبری گفت دولت کشورش چنانچه در تمام مراحل تصمیم گیری و فعالیت ناظران مشارکت نداشته باشد، نمی‌تواند مسئول حفاظت از جان آنها باشد.

او در این باره اظهار داشت: «تعیین زمان فعالیت ناظران و اولیت ماموریت آنها، با هماهنگی دولت سوریه مشخص خواهد شد زیرا دولت سوریه نمی‌تواند مسئول امنیتشان باشد مگر اینکه در تمام مراحل مشارکت کند.»

شعبان همچنین گفت که دولت سوریه «حق پذیرفتن و یا نپذیرفتن برخی از ناظران را برپایه تابعیتشان دارد.»

احمد فوزی سخنگوی کوفی عنان هم پیشتر گفته بود قرار است اولین گروه از ناظران آتش بس شامگاه یکشنبه به سوریه برسد و روز دوشنبه اعزام آنها به مناطق مختلف آغاز خواهد شد.

مشاور سیاسی و اطلاع رسانی بشار اسد افزود: «آغاز فعالیت ناظران در دو مرحله خواهد بود. در مرحله اول ۳۰ ناظر به سوریه می‌رسند و در جریان گفت‌و‌گو با آنها پروتکل نحوه فعالیتشان تدوین و امضا خواهد شد و سپس تعداد آنها به ۲۵۰ نفر افزایش خواهد یافت.»

او تاکید کرد که نیروهای دولتی به تعهدات خود در خصوص آتش بس پایبند هستند اما حق پاسخگویی را به حملات را دارند.

شعبان با تاکید بر اینکه «حضور ناظران در روشن شدن حقیقت و اینکه چه کسانی اقدام به آدم ربایی، قتل و خرابکاری می‌کنند» موثر خواهد بود گفت که «حضور ناضران به سود دولت سوریه است.»

او ادامه داد: «از زمان اعلام آتش بس در صبح روز پنجشنبه گذشته، گروه‌های مسلح ۶۰ بار به نیروهای امنیتی، ارتش و غیر نظامیان حمله کردند.» او گفت گزارش این تجاوز‌ها به کوفی عنان ارسال شده است.

در مقابل، مخالفان نیروهای دولتی را متهم به ادامه گلوله باران توپخانه‌ای برخی از مناطق به ویژه حمص و همچنین شلیک گلوله به سمت تظاهرات اعتراض آمیز می‌کنند.
XS
SM
MD
LG