لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

معاون وزارت ارشاد: نشر چشمه امکان حضور در نمایشگاه را از دست داد


معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی ایران که مدیریت نمایشگاه کتاب تهران را نیز بر عهده دارد روز دوشنبه، چهارم اردیبهشت، اعلام کرد که نشر چشمه به دلیل «تکرار تخلفات» و داشتن حکم قضایی امکان حضور در نمایشگاه کتاب امسال را از دست داده است.

این مقام وزارت ارشاد ایران حتی تاکید کرده است که مشکل نشر چشمه با «ریش‌سفیدی» هم حل نمی‌شود.

به گفته بهمن دری، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، که مدیریت بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بر عهده دارد، «همه امکانات» فراهم شده است تا این ناشر معتبر بتواند در نمایشگاه امسال شرکت کند، اما به دلیل «تخلفات» مکرر این امتیاز از این انتشارات سلب شده است.

این مقام وزارت ارشاد نه به امکاناتی اشاره کرده است که برای این ناشر فراهم شده و نه به تخلفاتی که به گفته او نشر چشمه مرتکب شده است.

آقای دری همچنین اضافه کرده است که نشر چشمه «حکم قضایی هم داشته است»، و صدور حکم مرجع قضایی «یکی از موانع حضور ناشران در نمایشگاه است».

به نظر می‌رسد این تاکید بهمن دری بر حکم قضایی نشر چشمه پاسخی غیرمستقیم باشد به نامه سرگشاده مدیریت این نشر که روز یک‌شنبه، سوم اردیبهشت، در خبرگزاری فارس منتشر شد مبنی بر این که نشر چشمه هیچ پرونده‌ای در دادگاه‌های ایران ندارد.

توضیحات نشر چشمه در نامه سرگشاده‌اش قرار بود پاسخی باشد به اظهار نظر معاون بهمن دری در روز پیش از آن.

داریوش رضوانی، معاون آقای دری در نمایشگاه کتاب، پیشتر با اشاره به نشر چشمه گفته بود که ناشرانی که در ایران از نظر قضایی محکوم شده باشند «اجازه» حضور در نمایشگاه کتاب را از دست می‌دهند.

مدیریت نشر چشمه در پاسخ به این ادعای معاون نمایشگاه کتاب تهران در نامه سرگشاده خود اعلام کرد که در طول سی سال فعالیت خود در حوزه انتشار کتاب تمام کتاب‌هایش را با مجوز وزارت فرهنگ منتشر کرده و همواره از قوانین پیروی کرده است.

بهمن دری در پاسخ خود به این نامه سرگشاده گفته است که «هیئت تخلفات ناشران» حکمی علیه نشر چشمه صادر کرده و علاوه بر این نشر چشمه چند بار تذکر کتبی دریافت کرده است.

آقای دری هفته گذشته اعلام کرده بود که آن دسته از ناشرانی که تمامیت ارضی ایران و «ارزش‌های اخلاقی جامعه را خدشه‌دار می‌کنند» اجازه حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال جاری را نخواهند داشت.

با این همه او نه به نام ناشری به عنوان نمونه در این زمینه اشاره کرده بود و نه به مصادیق خدشه به «ارزش‌های اخلاقی جامعه» یا تمامیت ارضی کشور.
XS
SM
MD
LG