لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۱

کاهش خرید نفت از ایران، موضوع اصلی گفت‌وگوی کلینتون در هند


هیلاری کلینتون
هیلاری کلینتون
یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی به آسوشیتدپرس گفته است که هیلاری کلینتون در سفر دو روزه خود به هند، از مقام‌های این کشور خواهد خواست تا واردات نفت از ایران را تا حد ممکن کاهش دهند.

این مقام آمریکایی که همراه با وزیر خارجه ایالات متحده به بنگلادش سفر کرده، به آسوشیتدپرس گفته است که کاهش واردات نفت دهلی نو از ایران، موضوع اصلی گفتگوی خانم کلینتون با مقامات هندی خواهد بود.

هند که نياز فوق العاده‌ای به سوخت دارد، از خريداران عمده نفت ايران است، اما در ماه‌های اخير تلاش کرده است وابستگی خود به نفت ايران را کاهش دهد. با اين همه واشينگتن مايل است هند بيش از اين واردات نفت خود از ايران را بکاهد.

این مقام آمریکایی افزود که هند اخیرا برای جبران کاهش واردات نفت از ایران، خرید نفت از عربستان سعودی را افزایش داده است.

وی گفت آمریکا مایل است که هند راه‌های جایگزین دیگری را نیز برای واردات نفت از ایران مورد بررسی قرار دهد.

هيلاری کلينتون روز يکشنبه سفر خود به هند را آغاز کرده است. خانم کلینتون پس از سفر به کلکته، روز دوشنبه به دهلی‌نو خواهد رفت.

دیدار هیلاری کلینتون به هند مصادف با سفر یک هیئت بزرگ بازرگانی از سوی جمهوری اسلامی ایران به این کشور شده است. این هیئت ایرانی در صدد است تا فرصت‌های اقتصادی در بازار هند را ارزیابی کند.

اواسط فروردین ماه گذشته، خبرگزاری «بلومبرگ» گزارش داد هند یک حساب ویژه با ارز این کشور یعنی روپیه برای پرداخت ۴۵ درصد از پول نفت ایران دایر کرده‌ و مانند چین بخشی از مبلغ مربوط به خرید نفت از ایران را از طریق معاملات پایاپای می‌پردازد.

هند همانند دیگر مشتریان اصلی نفت ایران، در صورتی که واردات نفت از این کشور را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش ندهد، ممکن است پایان ماه ژوئن با تحریم آمریکا روبرو شود.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در پایان آخرین روز سال ۲۰۱۱، با امضای لایحه‌ای که از سوی کنگره آمریکا تصویب شده بود بخش مالی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی را به همراه صنعت نفت این کشور مشمول تحریم‌های جدید آمریکا قرار داد.

آقای اوباما همچنین اواسط فروردین ماه اعلام کرد، ایالات متحده می‌تواند بدون آنکه بازار جهانی نفت آسیب ببیند، بانک‌ها و دیگر موسسه‌های مالی را که از ایران نفت می‌خرند تحریم کند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز فروردین ماه اعلام کرد که در راستای اعمال تحریم علیه صنعت نفت ایران، ۱۱ کشور واردات نفت خود از ایران را به شدت کاهش داده‌اند.

هیلاری کلینتون نام این کشورها را بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، ژاپن، هلند، لهستان، اسپانیا و بریتانیا اعلام کرد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: «در گزارش خود به کنگره ایالات متحده آمریکا اظهار خواهم کرد که مؤسسات مالی مستقر در این کشورها به مدت ۱۸۰ روز، قابل تمدید از زمان ارائه این گزارش، از تحریم معاف هستند.»

این معافیت هنوز شامل حال هند، چین، کره جنوبی، ترکیه و آفریقای جنوبی نشده است.
XS
SM
MD
LG