لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۸

اعتراض هنرمندان و اهالی رسانه: حکم کاریکاتوریست اراکی را لغو کنید


 کاریکاتور از شاهرخ حیدری
کاریکاتور از شاهرخ حیدری
شماری از سایت‌های خبری به همراه جمعی از کاریکاتوریست‌ها، با صدور بیانیه و کشیدن کاریکاتور، به حکم شلاق کاریکاتوریست‌ اراکی اعتراض کردند.

چند پیش در گزارشی اعلام شد محمود شکرايه، کاريکاتوريست نشريه «نامه امير» که در استان مرکزی منتشر می‌شود، به خاطر کاريکاتور احمد لطفی آشتيانی، نماينده اصولگرای مجلس هشتم از اراک، کميجان و خنداب، به تحمل ۲۵ ضربه شلاق محکوم شده است.

این حکم با واکنش اهالی کاریکاتور و نیز رسانه‌های داخلی ایران روبرو شده است. مانا نیستانی، طراح و کاریکاتوریست ایرانی مقیم فرانسه، از اهالی دنیای کاریکاتور و طراحی ایرانی خواست در اعتراض به این حکم، همگی کاریکاتور نماینده اراک را بکشند.

کاریکاتوری که برای طراحش شلاق به ارمغان آورد.
کاریکاتوری که برای طراحش شلاق به ارمغان آورد.
این حرکت، آن طور که مانا نیستانی به رادیو فردا می‌گوید، با چند طرح شروع شد ولی پس از گذشت حدود سه روز، خیلی جدی دنبال شده و کارهای زیادی کشیده شده و هنوز ادامه دارد.

مانا نیستانی در این باره این حرکتش گفت: «تصمیم به اعتراض گرفتم چون این حوزه و کار و فعالیت و حرفه من است. حوزه‌ای است که ۲۰ سال در آن کار کرده و به خاطر آن زندان رفتم و تبعید و خیلی هزینه های دیگر داده‌ام.»

وی افزود: «طبعا اخبار داخل ایران را دنبال می‌کنم ولی این خبر برایم شوک آور بود. کسی را به خاطر کاریکاتور به شلاق محکوم کرده‌اند در حالی که هیچ خلافی صورت نگرفته؛ نه به مقدسات توهین شده و نه با آبروی کسی بازی شده است. این را که دیدم احساس خطر کردم.»

مانا نیستانی می‌گوید با تمام فشارها به حوزه رسانه و آزادی بیان در ایران، منافذی هنوز هست که باز است ولی این چنین واکنشی به یک کاریکاتور، نشانه خطرناکی است که ممکن است این منافذ بسته شود.

مانا نیستانی در مورد سابقه حساسیت‌ها و یا واکنش به کاریکاتور در ایران می گوید: «ما سابقه کاریکاتور از افراد سیاسی و چهره های دولتی را داریم و در دولت های گذشته هم این کار بدون مسئله دنبال شده است. تنها مسئله‌ای که به سراغ آن در حوزه کاریکاتور در ایران نمی‌روند، روحانیون هستند با لباس روحانی که ممکن است حساسیت برانگیز باشد. ولی دیگر افراد سیاسی در دولت های هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی همواره و زمان گل آقا، موضوع کاریکاتور بوده‌اند.»

وی می‌گوید: «به همین خاطر بود که تصمیم گرفتم به دور از جنجال سیاسی، از صنف کاریکاتوریست‌ها بخواهم برای دفاع از حقوق خود، دست به کار شوند و خوشبختانه به رغم این که خیلی از آنها شاید هم فکر و هم مسلک نباشند، ولی خیلی‌ها به این حرکت پیوستند.»

کاریکاتوریست‌های ایرانی از جمله جمال رحمتی، توکا نیستانی، پیام برومند، حنیف بهادری، سامان خادم، سعید صادقی، علی تجدد، کسرا عباس آبادی، محمد حسین توکلی، نعیم تدین، وحید نجفی، وحید نیک گو، و مرتضی خسروی در این زمینه از نماینده اراک و یا مرتبط با این قضیه، کاریکاتور کشیده‌اند.

مانا نیستانی می‌گوید: «اوایل کارها را در شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک به اشتراک می‌گذاشتم الان این قدر زیاد شده که دیگر نمی‌توانم همه آنها را دیده و یا حتی به اشتراک بگذارم.»

سایت‌های خبری ایران: خواستار لغو این حکم هستیم

روز پنجشنبه همچنین سایت‌های خبری ایرانی در بیانیه مشترکی به حکم محمود شکرایه اعتراض کرده و در بیانیه‌ای مشترک که سایت بازتاب امروز آن را منتشر کرده، نوشتند: «وقتی خبر را شنيديم گمان اصلی مان اين بود که يا با شايعه‌ای مضحک مواجهيم و يا کاريکاتور ترسيمی، واجد وصف مجرمانه «توهين» - آن هم در حد اعلا - بوده است که باعث شده اولا يک نماينده با آن همه مشغله کاری، ره به شکايت برد و ثانيا دادگاه اراک نيز با بررسی تخصصی کاريکاتور، آن را مصداق توهين بداند و چنان حکم سنگين و عجيبی را صادر کند.»

این بیانیه می‌گوید: «اين حکم، نه تنها هيچ نسبتی با عدالت ندارد که پيش از آن که درباره کاريکاتوريست اراکی اجرا شود، خود تازيانه‌ای است بر تن همه رسانه‌هايی که در چارچوب قوانين کشور با همه تضييقات و محدوديت ها فعاليت می‌کنند.»

امضا کنندگان این بیانیه نوشته‌اند: «وانگهی در کشوری که کاريکاتور شخصيت‌هايش از ریيس‌جمهوری و ریيس مجلس گرفته تا وزرا و نمايندگان و ديگران، کشيده و منتشر می‌شود و اين، امری متعارف است ، بر چه مبنايی می‌توان نماينده اراک را مستثنی کرد و کشيدن کاريکاتورش را مستوجب شلاق دانست؟»

در این بیانیه آمده است: «ما، سايت‌های خبری ايران، فارغ از آن که کاريکاتوريست نشريه اراکی چه خط سياسی دارد و چگونه می‌انديشد و صرفا از منظری عدالتخواهانه، اولا خواستار لغو اين حکم هستيم و ثانيا مصرانه بر لزوم اصلاح اسلوب و روش های تعامل نهادهای حاکميتی با رسانه ها تاکيد می‌کنيم و دردمندانه نسبت به برخوردهای سليقه ای و سفارشی با رسانه‌ها هشدار می‌دهيم و آن را در تضاد با حقوق اساسی ملت ايران می‌دانيم.»

در میان امضا کنندگان بیانیه، سایت های خبری‌ای چون عصر ايران، تابناک، اعتدال، مشرق‌نيوز، انتخاب، عصرخبر، بازتاب امروز، بولتن نيوز، شفاف، پارسينه، سيتنا و عبرت نيوز دیده می‌شود.
XS
SM
MD
LG