لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۷

مجید جمالی فشی، محکوم در پرونده ترور دانشمند هسته‌ای، اعدام شد


»مجید جمالی فشی، متهم به ترور یک «دانشمند هسته‌ای ایران.
»مجید جمالی فشی، متهم به ترور یک «دانشمند هسته‌ای ایران.
مجید جمالی فشی، به جرم ترور مسعود علی‌محمدی، از «دانشمندان هسته‌ای» ایران، بامداد روز سه‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت، به دار آویخته شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، اتهام وی «محاربه و افساد فی‌الارض» از طریق ترور مسعود علی‌محمدی، «همکاری» با اسرائیل و شبکه موساد، «تحصیل مال نامشروع» به واسطه این همکاری، «تخریب اموال مسکونی ناشی از انفجار بمب و نگه‌داری مواد روان‌گردان» اعلام شده‌ است.

مسعود علی‌محمدی که استاد فیزیک کوانتوم دانشگاه تهران بود، روز ۲۲ دی‌ماه ۸۸ (۱۲ ژانویه ۲۰۱۰) هنگام بیرون آوردن اتومبیلش از پارکینگ خانه خود در قیطریه در اثر انفجار بمبی کشته شد و مجید جمالی فشی «اعتراف» کرده‌ بود که عامل این ترور بوده‌ است.

جلسه رسیدگی به اتهام مجید جمالی فشی اول شهریورماه سال گذشته در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد و حکم اعدام او نیز روز یک‌شنبه - ششم شهریورماه ۱۳۹۰- صادر شد.

مجید جمالی فشی به این حکم اعتراض کرد و به این دلیل پرونده او جهت رسیدگی به دیوان‌ عالی کشور ارسال شد و شعبه مربوطه در دیوان عالی کشور هم رای دادگاه بدوی را تایید کرد و در نهایت حکم صادره بامداد روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت به اجرا گذارده شد.

مجید جمالی فشی که در گذشته مدال‌آور رشته‌های ورزشی رزمی برای ایران نیز بود، در «اعترافات» خود گفته بود که در جریان سفرهایی به خاور دور و چند نقطه دیگر جهان، با عوامل موساد ارتباط برقرار کرده و چند روزی نیز به اسرائیل برده شده تا تحت آموزش‌های عملی بیشتر قرار گیرد.

این متهم در جلسه دادگاه گفته بود تا «سه روز» پیش از ترور، نام فردی که باید ترور می‌کرده را نمی‌دانسته، و افزوده بود: «موساد هر لحظه به من این اطمینان را می‌داد که علی‌محمدی فردی است که برای بشریت مضر است و نباید زنده باشد زیرا جان همه انسان‌ها را تهدید می‌کند.»

مجید جمالی فشی در این دادگاه مدعی شد که پس از آقای علی‌محمدی، قرار بوده «پنج نفر» دیگر را نیز ترور کند و افزود که آموزش‌هایی را در خصوص ترور «مجید شهریاری» نیز فرا گرفته بود.

در کیفرخواست دادستان، وی همچنین متهم شد که با دریافت ۱۲۰ هزار دلار از سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، به آن اطلاعات داده‌ است.

در سه سال گذشته چهار تن از افرادی که عموماً در رشته فیزیک به کار و تحصیل اشتغال داشتند و برخی از آنها با برنامه‌ هسته‌ای ایران در ارتباط مستقیم بوده‌‌اند، ترور شده‌اند، که ترور سه تن یعنی مسعود علی‌محمدی، مجید شهریاری، و داریوش رضایی‌نژاد به مرگ این افراد منجر شد و در یک مورد یعنی فریدون عباسی دوانی به مجروح شدن او انجامید؛ فریدون عباسی دوانی رئیس کنونی سازمان انرژی اتمی ایران است.

جمهوری اسلامی ایران دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل را متهم کرده‌است که در برنامه‌ریزی و انجام این ترورها دست داشته‌ است.
XS
SM
MD
LG