لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

اميد کوکبی، فيزيکدان ايرانی به «۱۰ سال زندان» محکوم شد


اميد کوکبی، فيزيکدان ايرانی
اميد کوکبی، فيزيکدان ايرانی

امید کوکبی، فیزیکدان ایرانی و دانشجوی دکترا در دانشگاه تگزاس آمریکا، روز یکشنبه، پس از ۱۵ ماه بازداشت موقت، به اتهام توطئه‌گری با کشورهای خارجی علیه ایران، به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

گفته می‌شود آقای کوکبی در دادگاه رسیدگی به اتهام‌های ۱۳ تن که به «جاسوسی برای اسرائیل» متهم شده‌ است.

میشل کاتانزارو که گزارشی در این مورد در سایت انگلیسی زبان «نیچر» منتشر کرده به رادیو فردا گفت آشنایان امید کوکبی خبر این حکم را تائید کرده‌اند.

سایت کلمه نیز روز دوشنبه در این مورد نوشت، حکم ۱۰ سال زندان علیه آقای کوکبی پس از ١۵ماه بازداشت موقت، در دادگاهی موسوم به دادگاه متهمان به همکاری با موساد صادر شد.

به نوشته نیچر آشنایان آقای کوکبی می‌گویند که وی قصد دارد درخواست تجدیدنظر کند.

امید کوکبی ۲۹ ساله، بهمن ماه سال ۸۹ به هنگام بازگشت به آمریکا برای ادامه تحصیل، در فرودگاه، به اتهام «ارتباط با دولت‌های متخاصم» و «کسب درآمد نامشروع» بازداشت شد.

سعید خلیلی، وکیل آقای کوکبی، پیشتر اتهام‌های موکل خود را «غیرمنطقی و بی‌اساس» دانست و گفت که در جلسه دادگاه اجازه پیدا نکرده تا با وی گفت‌وگو کند.


آقای کوکبی همواره تمام اتهام‌های وارده را مردود دانسته و آنان را رد کرد.


امید کوکبی سال گذشته در نامه خود به رییس قوه قضاییه از فشارهای متعدد به خود و خانواده‌اش پرده برداشته و پرسیده بود: «چگونه می‌شود به کسی که متهم به جاسوسی یا ارتباط با اجانب است اطمینان کرد و او را به محرمانه‌ترین و سرّی‌ترین بخش اسرار نظام دعوت کرده و از او درخواست همکاری نمود‌؟»
او در این نامه همچنین نوشته بود: «امروز که هیچ خطایی نکرده‌ام و هیچ اطلاعی از موضوعات و فعالیت‌های محرمانه نظام ندارم با من اینگونه رفتار می‌شود و تمام زندگی و خانواده‌ام را به واقع گروگان گرفته‌اند. در آینده اگر راضی به همکاری شوم و به سبب آن از این اطلاعات و اسرار مطلع شوم با من چه رفتاری خواهد شد؟ و چه چیزی را برای حصول اطمینان و اعتمادشان از من به گروگان خواهند گرفت؟ «

به نوشته «نیچر» دوستان کوکبی می‌گویند وی در سال ۲۰۱۰ چهار یا پنج بار به ایران مسافرت کرده و شاید این مسافرت‌ها شک و تردید مقامات ایرانی را برانگیخته است.

سازمان‌ها و انجمن‌های متعدد حقوق بشری و علمی بار‌ها از مقامات ایران نامه نوشته، در مورد بیگناه بودن امید کوکبی تاکید کرده و خواستار محاکمه منصفانه وی شدند.

جمعی از دانشمندان و استادان دانشگاه و برندگان جایزه نوبل نیز در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، خواستار آزادی وی شدند.

XS
SM
MD
LG