لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۱

حمایت گسترده نخبه‌های دانشگاهی ایران از دو دانشجوی زندانی


بیش از سیصد تن از دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی شریف که اکثر آنها در خارج از ایران در دانشگاه‌های معتبر جهان مشغول به تحصیل‌اند، در دو نامه جداگانه به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، خواستار آزادی امید کوکبی، فیزیکدان ایرانی، و علی‌اکبر محمدزاده، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شریف، شدند.

این جمع دانشگاهی در نامه اول خود خطاب به صادق لاریجانی نوشته‌اند: «ما ادامه زندان خارج از قانون و قبل از دادگاه آقای امید کوکبی را نه یک مورد اتفاقی، که نشانه‌ای از سوء‌ظن و برخورد خشن دستگاه زیر نظر جناب‌عالی با نسل جوان نخبه ایرانی می‌دانیم.»

این دانشگاهیان ایرانی در نامه دوم خود که موضوع آن مسئله حبس علی‌اکبر محمدزاده است نیز متذکر شده‌اند که «صدور هر حکمی به جز برائت برای آقای محمدزاده نتیجه‌ای جز افزایش بدگمانیِ ما به روندهای قضایی حاکم نخواهد داشت».
علی‌اکبر محمدزاده (راست)، امید کوکبی (چپ)

«طرح چنین اتهامات بی‌اساسی موجب نگرانی عمیق جامعه علمی کشور است»

امید کوکبی به دلیل دریافت هزینه سفر از سوی دانشگاه تکزاس به «کسب درآمد نامشروع» متهم شده و «ارتباط با دولت متخاصم» از دیگر اتهام‌هایی است که برای او برشمرده می‌شود.

در نامه سیصد دانشجوی دانش‌آموخته صنعتی شریف در این باره آمده‌ است: «به موجب آشنایی دور و نزدیکی که با ایشان داشته‌ایم و به گواهی دوستان‌مان، ایشان را فردی فرهیخته، تحصیل‌کرده و وطن‌دوست می‌شناسیم و بی‌گناهی ایشان از اتهامات بی‌اساس مطروحه برای ما واضح و مبرهن است.»

این نامه می‌افزاید: «آقای امید کوکبی، مشابه بسیاری از ما، با بورسیه دانشگاه‌های خارج از کشور و با اطلاع وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران به تحصیل در دوره دکترا دانشگاه تکزاس مشغول بوده و اتهاماتی مانند کسب درآمد نامشروع به دلیل دریافت کمک‌هزینه تحصیلی یا ارتباط با دولت متخاصم به دلیل حضور فعال در مجامع دانشگاهی از اساس بی‌معنی و غیرحقوقی است. به‌موجب چنین قرینه‌ای و شواهد متعدد دیگر، خواهشمندیم در بررسی پرونده ایشان نظر کارشناسان آموزشی و دانشگاهی مورد استناد قرار گیرد، تا شاهد ظلمی آشکار به یکی از نخبگان این مملکت نباشیم.»

امید کوکبی که ۲۹ سال دارد از «نخبگان المپیادی ایران» است که دکترای خود را در اسپانیا در رشته فیزیک اتمی در گرایش لیزر کسب کرده و در سال ۲۰۱۰ توانسته از دانشگاه تکزاس آمریکا برای فوق دکترا پذیرش بگیرد.

وی که اهل سنت و ترکمن است بهمن‌ماه سال ۸۹ هنگامی که برای دیدار با خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود، در فرودگاه امام خمینی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و بیش از یک ماه در سلول انفرادی نگه داشته و سپس به بند ۳۵۰ این زندان منتقل شد.

امید کوکبی ماه گذشته در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی از بدرفتاری بازجویان و شرایط نامناسب نگهداریش در زندان سخن گفته و خواستار فراهم شدن امکان محاکمه عادلانه خود شده بود.

ماه پیش نیز جمعی از دانشمندان و استادان دانشگاه و برندگان جایزه نوبل در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، خواستار آزادی امید کوکبی شدند.

«نقض استقلال محیط آکادمیک» و «دشوارسازی تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور»

در نامه دیگر این ۳۰۰ نخبه دانشگاهی در ارتباط با وضعیت علی‌اکبر محمدزاده، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، آمده ‌است: «تمامی کسانی که آقای محمدزاده را از نزدیک می‌شناسند به حسن شهرت، اخلاق‌مداری و قانون‌مندی ایشان معترف‌اند.»

این نامه می‌افزاید: «حتی اگر ایشان از قانون تخطی کرده باشد نیز مسئولیت رسیدگی به تخلفات دانشجویان به خاطر اقداماتی که داخل دانشگاه انجام می‌دهند نهادهای داخل دانشگاهی است. دخالت نهادهای خارج دانشگاه در امور دانشجویی به نقض استقلال آن محیط آکادمیک می‌انجامد و تحصیل و پژوهش در یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور را با مشکل مواجه می‌کند.»

در بخش پایانی این نامه آمده ‌است: «ما جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف با تأکید بر اصول مصرح در قانون اساسی و آئین دادرسی، ادامه بازداشت آقای محمدزاده را غیرقانونی می‌دانیم، از حق برخورداری ایشان از وکیل انتخابی دفاع می‌کنیم و با توجه به فعالیت‌های داخل دانشگاهیِ ایشان اتهامات وارده را بی‌اساس می‌دانیم.»

علی‌اکبر محمدزاده روز ۲۶ بهمن سال ۸۹ هنگام خروج از دانشگاه صنعتی شریف بازداشت شد و هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می‌شود.

قاضی صلواتی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، این فعال دانشجویی را به «تبانی و اجتماع علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اختلال در نظم عمومی» متهم کرده ‌است.

اوایل ماه جاری نیز ۱۵۰۰ دانشجوی دانشگاه شریف با ارسال نامه‌ای به مقامات قضایی، خواستار آزادی علی‌اکبر محمدزاده شده بودند.
XS
SM
MD
LG