لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

«بازداشت بيش از ۱۶ دانشجوی دانشگاه شریف در یک ماه اخیر»


.
.
منابع دانشجویی در ایران از افزایش بازداشت دانشجویان خبر می دهند و یک فعال دانشجویی در این زمینه، به رادیو فردا گفته است: از اواخر بهمن ماه تاکنون بیش از شانزده دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف بازداشت شده اند.

ارژنگ عليپور، دانشجوی رشته معماری دانشگاه شيراز و از فعالان دانشجويی در حاليکه روز شنبه ۲۱ اسفند ماه برای سومين بار به کميته انضباطی احضار شده بود، بازداشت شد.

ارژنگ عليپور پيشتر در ستاد انتخاباتی مير حسين موسوی فعاليت می کرد و در جريان تظاهرات اعتراضی روز ۲۵ خرداد در دانشگاه شيراز سخنرانی کرده بود. او به دنبال کشته شدن حامد نورمحمدی، دانشجوی رشته زيست شناسی دانشگاه شيراز در اول اسفند ماه سال جاری درباره چگونگی کشته شدن اين دانشجو با رسانه ها مصاحبه کرده بود. مسوولان دانشگاه شيراز اين فعال دانشجويی را از ورود به دانشگاه منع کرده بودند.

در همين حال از ضيا نبوی، سخنگوی شورای دفاع از حق تحصيل که از يک ماه پيش از زندان کارون اهواز به مکان نامعلومی منتقل شده بود، خبرهای جديدی در دست است.

علی نظری، دبير اجرايی سابق انجمن اسلامی دانشگاه مازندران و هم دانشگاهی سابق آقای نبوی، در گفت و گو با راديو فردا درباره آخرين وضعيت ضيا نبوی می گويد:« اينطور که پدر ضيا نبوی گفته بود، ضيا را به مکان نامعلومی که بعدا مشخص شد اداره اطلاعات اهواز بوده، انتقال داده بودند و خبرها از طريق هم بندی های ضيا به پدرش رسيده و گويا او را دوباره به زندان اهواز بازگردانده اند.»

علی نظری می گويد اين دانشجوی زندانی در يک ماهی که خانواده اش از او خبری نداشتند، تحت بازجويی بوده و می افزايد:« ضيا نبوی را تحت فشار گذاشته بودند که در مصاحبه ای تلويزيونی دست نوشته هايش که چند ماه پيش از داخل زندان منتشر شده بود را انکار کند و ديگر خواست مسولان اين بوده که ضيا نبوی، وجود دانشجويان ستاره دار و محروم از تحصيل را انکار کند.»

ضيا نبوی از بنيانگذاران و سخنگوی شورای دفاع از حق تحصيل بود که در ۲۵ خرداد ۸۸ بازداشت شد. او پس از ۵ ماه بلاتکليفی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب محاکمه شد و در دادگاه تجديد نظر به ۱۰ سال حبس تعزيری و تبعيد به زندان ايذه محکوم شد. او در مهرماه سال ۸۹ به زندان کارون اهواز منتقل شد.

محسن برزگر، دانشجوی دانشگاه نوشيروانی بابل و عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت هم دانشجوی ديگری است که در روزهای اخير بازداشت شده است. او به ده ماه حبس تعزيری محکوم شده است.

در همين حال مادر مجيد توکلی، دانشجوی دانشگاه امير کبير و از اعضای دفتر تحکيم وحدت در گفت و گويی با وب سايت جرس از مسوولان خواسته است که به فرزندش مرخصی بدهند تا برای تعطيلات نوروز به خانه برود.

رييس قوه قضاييه طی بخشنامه ای در مورد مرخصی های نوروزی زندانيان اعلام کرده که زندانيان سياسی به مرخصی نوروزی نمی روند.

مادر مجيد توکلی در اين مصاحبه گفته که ماه هاست فرزندش را نديده و از اول بهمن ماه هيچ خبری از او ندارد و حتی اجازه تماس تلفنی با او را نداشته است.

علی نظری دبير اجرايی سابق انجمن اسلامی مازندران می گويد فعالان دانشجويی با برپايی کمپين، خواستار مرخصی دانشجويان زندانی برای تعطيلات نوروز شده اند و می افزايد:« چند کمپين تشکيل شده و کمپين تماس سبز و ديدار سبز از اين جمله هستند. قرار است اين کمپين ها برای نوروز، کارت پستال هايی برای خانواده های زندانيان سياسی ارسال کنند.»

به دنبال بازداشت چند نفر از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه شريف و پرونده سازی های گسترده برای اين انجمن، در نهايت فعاليت های اين انجمن متوقف شد. اين درحالی است که قول برگزاری انتخابات انجمن اسلامی از سوی مسوولان دانشگاه به دانشجويان داده شده اما فعالان دانشجويی دانشگاه شريف از چگونگی تاييد صلاحيت کانديداها و روند برگزاری انتخابات انجمن اسلامی نگرانند.

يکی از فعالان سابق دانشجويی در دانشگاه شريف در گفت و گو با راديو فردا می گويد دانشجويان اميدی به قول مسوولان ندارند و فکر می کنند اين سناريويی تکراری برای پلمب کردن انجمن است و می افزايد:« بيشتر از يک سال است که قرار است انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه شريف برگزار شود اما مرتب توسط مسوولان به تعويق افتاده. در حال حاضر کليد اتاق انجمن اسلامی را عوض کرده اند و هرنوع بيانيه و هر حرکتی از سوی انجمن ممنوع شده و به نظر می اید که نمی خواهند با اعضای انجمن اسلامی همکاری کنند. البته شنيده ايم که تعدادی از اسناد انجمن به سرقت رفته است که بار اول نيست اين اتفاق می افتد. »

اين دانشجوی سابق دانشگاه شريف می گويد بسيج دانشگاه در نشريه هايی که دارد به اعضای انجمن اسلامی اين دانشگاه حمله کرده و به طور غير اخلاقی تلاش کرده از وجهه انجمن بکاهد.

اين فعال دانشجويی سابق دانشگاه شريف می گويد در ۲۴ و ۲۵ بهمن تعداد زيادی از دانشجويان دانشگاه شريف بازداشت شدند و می افزايد:« اينطور که اعلام شده شانزده تا هجده نفر از دانشجويان دانشگاه شريف بازداشت شده اند که حتی احتمال می رود اين تعداد بيشتر باشد. چون بعضی از خانواده ها درخواست کرده اند که نام فرزندان بازداشت شده شان اعلام نشود.»

او همچنين می گويد:« نيروهای حراست حضور گسترده ای داشتند و با نيروهای امنيتی اطراف دانشگاه شريف همکاری زيادی می کردند. همه درهای دانشگاه را بسته بودند و همه دانشجويان برای خروج از دانشگاه بايد از آن در خارج می شدند.»

در همين حال با وجود گذشت يک هفته از بازداشت لقمان قديری، دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه شيراز، خانواده او اعلام کرده اند هيچ خبری از وضعيت فرزندشان ندارند. لقمان قديری دوشنبه هفته گذشته برای حل مشکل ممانعت حراست از برگزاری جلسه دفاعيه اش به اين نهاد مراجعه کرده بود اما توسط مسوولين حراست دانشگاه شيراز به نهادهای امنيتی تحويل داده شده است. خانواده او علی رغم مراجعه به دادگاه نتوانسته اند اطلاعی از وضعيت پرونده اش بدست آورند.

خبرها از دانشگاه هنر از افزايش فشارها بر روی سجاد رضايی، دبير انجمن اسلامی اين دانشگاه حکايت دارد. سجاد رضايی دو هفته است از ورود به خوابگاه و دانشگاه منع شده و تا تعيين حکم کميته انضباطی از تحصيل معلق شده است.

سجاد رضايی به دنبال کشته شدن صانع ژاله، عضو انجمن اسلامی دانشگاه هنر در گفت و گو با رسانه ها او را از اعضای ستاد مير حسين موسوی در دانشگاه هنر معرفی کرده بود.

مقام های جمهوری اسلامی صانع ژاله را بسيجی و از طرفداران دولت ناميده بودند. سجاد رضايی به اقدام عليه امنيت ملی، تشويش اذهان عمومی و توهين به خون شهدا متهم شده است.

از دانشگاه سمنان هم خبر می رسد که صبح روز شنبه ۲۱ اسفند ماه ماموران لباس شخصی با ورود به منزل سه نفر از دانشجويان اين دانشگاه خانه های آنها را تفتيش کرده اند و با حکم دست نويس کپی شده برای تحقيق، امير روغنی، دانشجوی فنی و احسان قشقايی، دبير سياسی دو دوره مجمع اسلامی دانشجويان دانشگاه سمنان و دبير فعلی واحد روابط عمومی اين تشکل را با خود به مکان نامعلومی برده اند.

ابوالفضل قربانيان و محمد زارعی، دانشجويان دانشگاه سمنان هم هرکدام به يک ترم محروميت از تحصيل محکوم شده اند.

کامران دانشجو، وزير علوم، تحقيقات و فناوری پيشتر در مراسمی در دانشگاه تربيت مدرس گفت که همراهی با به گفته او جريان فتنه، همراهی با ضد انقلاب است و به مديران دانشگاه ها هشدار داد که هيچ مديری در هيچ دانشگاه دولتی يا غير دولتی حق مسامحه با اين افراد را ندارد.
XS
SM
MD
LG