لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

سنای آمریکا تحریم‌های بیشتری را علیه جمهوری اسلامی تصویب کرد


مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه و یکی از طراحان بسته تحریمی تازه علیه ایران
مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه و یکی از طراحان بسته تحریمی تازه علیه ایران
تنها دو روز مانده به مذاکرات بغداد درباره مسئله اتمی ایران، مجلس سنای ایالات متحده روز دوشنبه، اول خردادماه، بسته تازه‌ای از تحریم‌های اقتصادی را علیه جمهوری اسلامی تصویب کرد. سنای آمریکا پیشتر تصویب این بسته را به خواسته جمهوری‌خواهان عقب انداخته بود.

به گفته مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه و یکی از طراحان این بسته تحریمی، این تحریم‌های تازه که باز هم بخش نفت و انرژی در ایران را هدف می‌گیرد اخطاری دیگر است به رهبران ایران.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحریم‌های تازه‌ای که در سنای آمریکا تصویب شده است ادامه آن دسته از تحریم‌هایی است که در ماه دسامبر سال گذشته، ۲۰۱۱، با امضای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، قانونی شد.

به موجب این تحریم‌ها که حتی مقامات تهران نیز به گزندگی آنها اذعان کرده‌اند کمپانی‌ها و شرکت‌های خارجی باید میان معامله با ایران و حضور در بازار ایالات متحده یکی را انتخاب کنند و معامله با ایران مجازات‌هایی را از سوی آمریکا برای آنان در پی خواهد داشت.

آمریکا و متحدانش ظن آن را دارند که فعالیت‌های اتمی ایران با هدف رسیدن به تسلیحات اتمی ادامه می‌یابد و با وضع تحریم‌های گسترده در تلاش‌اند تهران را وادار به توقف غنی‌سازی اورانیوم کنند.

بر اساس این بسته تحریمی تازه، کمپانی‌های خارجی از معامله با شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفتکش ایران منع شده‌اند.

خبرگزاری رویترز هدف از تصویب این تحریم‌های تازه را «رفع گیرهای قانونی بالقوه‌ای» عنوان کرده است که هنوز به تهران این امکان را می‌دهد بخشی از نفت خود را در بازارهای جهانی به فروش برساند.

سناتورهای جمهوری‌خواه در آمریکا روز پنج‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت، مانع رای‌گیری در مورد طرح تحریم‌های تازه علیه ایران در سنای آمریکا شدند، به این دلیل که می‌گفتند به زمان بیشتری برای مطالعه این طرح نیاز دارند.

برخی از این سناتورهای جمهوری‌خواه خواهان آن بودند که طرحی تصویب شود که در عین شدت و حدت در آن به استفاده گزینه نظامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نیز اشاره شود.

با این حال به نظر می‌رسد که این سناتورها به هدف خود نرسیده‌اند، چرا که به گفته رویترز به نقل از سخنگوی سناتور رند پال، در بسته تحریمی تازه به استفاده از زور علیه ایران اشاره نشده است.

تحریم‌های تازه درست در روزی علیه جمهوری اسلامی به تصویب رسید که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران و در کنار مقامات ایرانی از «پیشرفت خوب» در مذاکرات حرف زد.

ایران و کشورهای موسوم به پنج علاوه به یک متشکل از پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان قرار است این هفته دور دوم مذاکرات خود را در بغداد برگزار کنند. دور اول گفت‌وگوها در استانبول انجام شد و هر دو طرف از آن ابراز رضایت کردند.
XS
SM
MD
LG