لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۹

شرکت خودروسازی فیات همکاری با ایران را قطع کرد


شرکت خودروسازی ایتالیایی فیات که کنترل تولید گروه خودروسازی کرایسلر آمریکایی را نیز در اختیار دارد، روز جمعه اعلام کرد کلیه مبادلات مالی و فروش محصولاتش به ایران را متوقف کرده است.

به گزارش رویترز، شرکت فیات طی بیانیه‌ای اعلام کرد که، از این پس، هیچ یک از شرکت‌های تابعه این کمپانی، هیچ محصول یا قطعات یدکی که مقصد آن کشور ایران باشد را نخواهند فروخت.

در اقدامی جداگانه «شرکت صنعتی کامیون سازی فیات»، سازنده ماشین‌های بزرگ کشاورزی، صنعتی و ساختمان سازی که مانند خود شرکت فیات متعلق به خانواده «آنیلی» است، نیز اعلام کرد که معاملات مالی و بازرگانی با ایران را متوقف کرده است.

هر دو شرکت گفته‌اند که حجم بازگانی آنها طی سال‌های گذشته با ایران چندان پر حجم نبوده است.

اعلام قطع رابطه شرکت فیات در حالی منتشر شده است که اخیرا شرکت‌های ماشین سازی جنرال موتورز، هیوندای و پورشه نیز اعلام کردند که تجارت با ایران را متوقف کرده‌اند.

در این میان خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز جمعه، با اشاره به توقف معاملات شرکت فیات با ایران، گزارش کرده است که شرکت‌های عمده ماشین سازی جهان از طرف گروه بانفوذ آمریکایی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، تحت فشار قرار گرفته‌اند که همکاری با ایران را متوقف سازند.

روزنامه نیویورک تایمز ۱۵ فروردین ماه سال جاری، طی گزارشی از توقف همکاری‌های تجاری هیوندای با ایران خبر داد.

شرکت خودرو سازی آمریکایی جنرال موتورز که شریک تجاری شرکت فرانسوی پژو - سیتروئن است، نیز یازدهم فروردین اعلام کرده بود، شرکت پژو – سیتروئن همکاری خود را با ایران متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این گروه ۱۷ فروردین ماه سال جاری، به شرکت‌های رنو و نیسان هم گفته‌اند که روابط تجاری با ایران را متوقف کنند.

قطع رابطه شرکت‌های عمده خودروسازی جهان با ایران در حالی است که انجمن خودروسازان ایران اواخر ماه گذشته اعلام کرد که تولید انواع خودرو در ایران در نخستین ماه سال جاری به پایین‌ترین سطح در ۳ سال اخیر رسیده‌ است.

برخی رسانه‌های ایران یکی از عوامل افت تولید خودرو در ایران را مشکلات پیرامون خرید برخی قطعات خارجی این خودرو‌ها عنوان کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، براساس این آمار، تولید انواع خودرو در کشور در فروردین ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با کاهش حدوداً ۳۳ درصدی، به بیش از ۵۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسید.

این میزان تولید نسبت به فروردین سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۸۸ نیز بیش از ۳۱ و نزدیک به ۱۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، این برای نخستین بار در چند سال اخیر است که تولید ماهانه خودرو در ایران با کاهش مواجه می‌شود.
XS
SM
MD
LG