لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

آمريکا خواستار اقدامات عملی ايران در مذاکرات مسکو شد


هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز جمعه خواستار اقدامات عملی و مشخص ايران در مذاکرات آينده با کشورهای عضو گروه ۱+۵ در مسکو شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، وزير امور خارجه آمريکا در اسلو پايتخت نروز گفت: «مذاکرات ما با ايران درباره صداقت و نيات نبوده، بلکه درباره اعمال و نتايج است.»

هيلاری کلينتون اضافه کرد: «در نشست آتی در مسکو در چند هفته آينده درخواهيم يافت که آيا ايران آماده است که چنين اقداماتی را انجام دهد.»

وزير امور خارجه آمريکا همچنين گفته است: «ما همچنان نگرانی های بسياری درباره مقاصد (ايران) داريم، ولی ما درباره آنها براساس اقدامات ايران قضاوت کرده تا اطمينان حاصل کنيم که چنين اقداماتی برای پايبندی اين کشور به تعهداتش کافی است .»

دور سوم مذاکرات ايران با نمايندگان آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در ۱۷ ژوئن در مسکو برگزار خواهد شد.

دور تازه مذاکرات ايران با ۱+۵ پش از يک وقفه ۱۵ ماهه در ۲۶ فروردين ماه سال جاری در استانبول آغاز شد. دور دوم اين مذاکرات نیز در سوم و چهارم خرداد ماه در بغداد برگزار شد. در اين مذاکرات طرفين به نتيجه ای نرسيدند. در پايان اين مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ ضمن سازنده خواندن این گفت وگو ها، به اختلافات جدی اذعان کرده و گفتند که توافق کرده اند که اين مذاکرات را در مسکو ادامه دهند.

در حالی هيلاری کلينتون خواستار اقدامات عملی و ملموس جمهوری اسلامی در مذاکرات مسکو شده است که علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران،نیز روز جمعه ابراز اميدواري کرده است که گروه ۱+۵ با رويکرد مثبت در مذاکرات حاضر شود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، علی اکبر صالحی در دهلی نو گفته است: «رويکرد جمهوری اسلامی ايران در مذاکرات ۱+۵ محکم و جدی بوده و ايران باحسن نيت و با نظر حل و فصل موضوع وارد گفت و گوهای استانبول و بغداد شده واميدواريم درنشست آتی در مسکو نيز طرف مقابل بارويکرد مثبت در مذاکرات حاضر شود.»

وزير امور خارجه ايران اضافه کرده است:« جهت مذاکرات جهت خوب و درستی است و فقط فرآيند مذاکرات ممکن است باکندی و يا تندی روبرو شود ولی جهت درستی است و ما با همين اعتبار اميد زيادی به موفقيت مذاکرات داريم.»

صالحی گفت:«به هرحال مذاکرات سختی است و بايد اين فرآينده را طرفين به گونه ای عمل کنند و تسريع بخشند که اين پرونده هر چه زودتر به يک سرانجام نيکو و مورد رضايت طرفين برسد. »

اعضای گروه پنج به علاوه يک در سال های اخير با استفاده از اهرم تحريم و انجام مذاکرات با ايران، تلاش کرده اند تا تهران را متقاعد کنند که از غنی سازی اورانيوم دست بکشد.

اين کشورها نگران هستند که ايران در پوشش فعاليت های هسته ای خود که آن را صلح آميز می داند به دنبال ساخت بمب اتمی باشد. ايران اين اتهام را تکذيب می کند.
XS
SM
MD
LG