لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

آمريکا : پنجره برای حل مسالمت آميز مناقشه هسته ای ايران در حال بسته شدن است


دان شاپيرو، سفير آمريکا در اسرائيل،
دان شاپيرو، سفير آمريکا در اسرائيل،
دان شاپيرو، سفير آمريکا در اسرائيل، روز چهارشنبه گفته است که «پنجره» برای حل مسالمت آمیز مناقشه هسته ای ايران «با آهنگی شتابان در حال بسته شدن است».

آقای شاپيرو که سفير يهودی آمريکا در اسرائيل است و زبان عبری را نيز سخن می گويد، شامگاه چهارشنبه در سخنرانی در يکی از مهم ترين همآيش های امنيتی اسرائيلی که سران اسرائيل و ميهمانان ارشد خارجی در آن حضور داشتند، از بسته شدن آخرين روزنه های حل ديپلماتيک مسئله اتمی ايران سخن گفت.

سفير آمريکا در اسرائيل در همآيش پژوهش های امنيت ملی تل آويو؛ جايی که يک روز پيش از آن، بنيامين نتانياهو نخست وزير و اهود باراک وزير دفاع اسرائيل در باره برنامه هسته ای ايران سخن گفته بودند، تأکيد کرد که ساعت شنی برای حل صلح آميز معضل اتمی ايران به آخرين دانه های خود می رسد.

سفير آمريکا در تل آويو گفت، بخاطر همين احساس خطر است که دولت آمريکا اهرم فشار بر ايران را سنگين کرده است.

به گفته آقای شاپيرو، «آمريکا از هر چه که در توان دارد، برای حل بدور از راهکار نظامی ادامه می دهد اما تنها بخاطر اينکه بگوييم که صرفاً مذاکراتی در جريان است، به سوی دور بعدی مذاکرات با ايران نمی رويم؛ مذاکره به خاطر مذاکره ی خشک و خالی، بی فايده است».

آقای شاپيرو گفت که هنوز تحريم های فلج کننده تری عليه جمهوری اسلامی ايران می تواند در راه باشد.

آقای شاپيرو دو هفته پيش نيز در يک سخنرانی ديگر در اسرائيل گفته بود که برنامه نظامی ارتش آمريکا برای مقابله نظامی احتمالی با ايران نه تنها کاملاً تکميل شده است بلکه برای عملی شدن آماده است.

لئون پانه تا وزير دفاع آمريکا نيز يکشنبه اين هفته اين سخنان را تکرار کرد و از آمادگی کامل نيروهای نظامی آمريکا برای مقابله با ايران در صورت نياز سخن گفت.

بنظر می رسد که تمامی سخنان چهارشنبه سفير آمريکا در همآيش اسرائيلی نوعی پاسخگويی به سخنان تند و هشدارآميز نخست وزير و وزير دفاع اسرائيل در اين کنگره بود.

بنيامين نتانياهو شامگاه سه شنبه در سخنرانی گشايش اين همآيش از اينکه قدرت های جهانی در مذاکرات هسته ای هفته گذشته در بغداد در برابر ايران «کوتاه آمده اند» به سختی ابراز ناخشنودی کرد.

آقای نتانياهو گفت «انتظار می رفت که جامعه جهانی قاطعانه از ايران بطلبد که غنی سازی اورانيوم را به طور کامل متوقف کند؛ انتظار می رفت که به ايران با قدرت بگويند که بايد تأسيسات هسته ای فرود در قم را کاملاً برچيند؛ انتظار می رفت که به ايران بگويند که شما بايد همه اورانيومی را که تا حال غنی کرده ايد، از ايران خارج کنيد؛ اما اين درخواست ها مطرح نشد که هيچ، بلکه سطح انتظارات جهانی از ايران کاهش يافت».

اهود باراک وزير دفاع اسرائيل نيز که پس از بنيامين نتانياهو در همين همآيش در کشورش سخنرانی می کرد، اظهارات بسيار صريح تری بيان داشت و افزود که اسرائيل و آمريکا در مورد موعدی که ايران به فضای مصونيت وارد می شود، اختلاف نظر دارند.

آقای باراک گفت که اما يک مسئله کاملاً مشخص و مقبول است و آن اينکه اسرائيل مستقلاً برای امنيت و موجوديت خويش تصميم می گيرد.

وزير دفاع اسرائيل اين را نيز گفت که «حال که ايران در مسير برنامه هسته ای گام بر می دارد و به پيش می تازد، ديگر کسی نمی تواند سری به آسودگی بر بالين بگذارد و با راحتی خيال چشم بر هم بگذارد و به خواب برود».

وزير دفاع اسرائيل در سخنانی که می تواند مفاهيم گسترده ای داشته باشد، اين را نيز گفت که «کسی خواهان در افتادن با قدرت ها نيست و جنگ نيز البته مطلوب نيست اما حکومت ايران می کوشد که شمشير را بروی گردن ما بگذارد ...و اسرائيل چاره ای جز تأمين منافع خود ندارد».

در همين حال، مئير داگان رييس پيشين موساد اسرائيل بار ديگر روز چهارشنبه نسبت به عواقب حمله نظامی به تأسيسات هسته ای ايران هشداری جدی به سران کشور خود داد و گفت «در صورت رفتن به سوی مسير تقابل نظامی با ايران، نه تنها هدف متوقف کردن برنامه هسته ای ايران را بدست نمی آوريم بلکه تمامی مردم ايران را پشت سر رژيم کنونی ايران قرار خواهيم داد».

به گزارش راديوی اسرائيل، ژنرال ذخيره داگان در سخنرانی در همآيش ساليانه مرکز پژوهشهای امنيت ملی اسرائيل اضافه کرد که «بلند کردن هميشگی چوب تهديد نظامی بر سر ايران، سران تهران را نخواهد ترساند بويژه اينکه در مقطع کنونی، توانايی حمله به برنامه هسته ای ايران بسيار محدود است».

در همين همآيش، ژنرال ذخيره گابی اشکنازی نيز که تا چندی پيش رييس ستاد کل ارتش اسرائيل بود، در مخالفت با حمله نظامی در مقطع کنونی به تأسيسات هسته ای ايران، گفت که «حتی اگر جمهوری اسلامی ايران به توانايی هسته ای نظامی برسد، هنوز می توان با آن مقابله کرد و بنظر نمی رسد که حتی اگر ايرانی ها نخستين بمب اتمی خود را داشته باشند، فوراً با آن خاورميانه را به آتش بکشند».

همه اين سخنان مقامات اسرائيلی در روزی در اين کشور بيان شد که دولت آقای نتانياهو لايحه ای را نيز برای سخت گيرانه تر کردن قوانين اسرائيل عليه شرکت ها يا شهروندان اسرائيلی که به نحوی با ايران در ارتباط باشند، تصويب کرد تا آن را به رای گيری در کنست ارائه کند.

در همين روز نيز آقای يورام کهن رييس سازمان امنيت داخلی اسرائيل مدعی شد که «برنامه ريزی های تروريستی ايران عليه اسرائيل در سراسر جهان بسيار وسيع است و آنچه که در رسانه ها منتشر می شود، تنها بخش کوچکی از اين طرح های ايرانی است».

همزمان وزارت امنيت داخلی آذربايجان نيز در همين روز چهارشنبه در بيانيه ای در باکو مدعی شد که گروهی از نيروهای تروريستی اعزامی به آذربايجان در صدد حمله به هتل محل اقامت هنرمندان اسرائيلی شرکت کننده در مسابقات آواز يوروويژن در باکو بوده اند. رسانه های اسرائيلی نوشتند که مقامات اسرائيلی از سران آذربايجان شنيده اند که اين تيم تروريستی با ايران نيز در ارتباط بوده است.
XS
SM
MD
LG