لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۸

مهمان‌پرست: رویکرد فشار-مذاکره اشتباه است و پاسخ نمی‌دهد


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران.
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران.
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه ۹ خرداد در نشست هفتگی خود در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌ها علیه ایران همچنان باقی است گفت که «رویکرد فشار و مذاکره رویکردی اشتباه است و پاسخ نمی‌دهد و تاکنون هم نداده‌است.»

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده روز پنجم خرداد و به دنبال مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در بغداد، از تهران خواست تا شکافی را که به گفته وی میان ایران و ۱+۵ وجود دارد از میان بردارد، و با بیان اینکه «اختلافات مهم بر سر برنامه هسته‌ای ایران باقی است» افزود که «تحریم‌ها علیه ایران همچنان ادامه دارد.»

رامین مهمان‌پرست روز سه‌شنبه در واکنش به این سخنان هیلاری کلینتون گفت: «همانطور که آقای جلیلی [مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران] در کنفرانس مطبوعاتی خود در بغداد اعلام کرد رویکرد فشار-مذاکره رویکردی اشتباه است و پاسخ نمی‌دهد و تاکنون هم نداده‌است؛ اینکه بهتر است با تصورات اشتباه وارد مذاکرات نشوند.

وی افزود: «ما همیشه سعی کرده‌ایم از فشارها به عنوان فرصت استفاده کنیم. اگر باز هم اشتباه کنند دیرتر به نتیجه مطلوب خواهند رسید و با تصورات اشتباه و فرض غلط وارد موضوعات می‌شوند به همین دلیل به نتیجه نمی‌رسند.»

ایران و گروه ۱+۵ روز چهارشنبه و پنجشنبه در بغداد مذاکرات هسته‌ای خود را در سه جلسه دنبال کردند. هم‌اینک قرار بر این است که مذاکرات هسته‌ای با ایران در روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد (۱۸ تا ۱۹ ژوئن) در مسکو پی‌گیری شود.

درخصوص این دوره‌های تازه از مذاکرات هسته‌ای رامین مهمان‌پرست در نشست خبری سه‌شنبه خود افزود: «اینکه کشورهای پنج به علاوه یک پیش‌شرط‌های غیر منطقی خودشان را حذف کنند، یک قدم مثبت تلقی می‌شود و اینکه آنها هم به این نتیجه برسند که راه برخورد از موضع فشار و از موضع بالا برای مذاکره با کشور ما جواب نمی‌دهد، یک قدم مثبت تلقی می‌شود.»

به نظر می رسد منظور سخنگوی وازرت خارجه ایران از «پیش شرط های غیر منطقی»، توقف غنی سازی اورانیوم باشد.

شورای امنیت تاکنون با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از تهران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند ولی تهران همواره از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می داند.

رامین مهمانپرست گفت: «ما امیدواریم حالا که این مسیر برای گفت‌وگوهای سازنده درحال پیگیری است، در اجلاس‌های بعدی در مسکو و یا احتمالا مذاکرات بعدی بتوانیم دیدگاه‌های خودمان را به یکدیگر نزدیک کنیم.»

کشورهای اتحادیه اروپا قرار است از ماه ژوئیه برنامه تحریم نفت خام ایران را به طور کامل به اجرا بگذارند و دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند تا زمانی که تهران «گام‌های ملموسی» در راستای شفاف‌سازی فعالیت هسته‌ای خود برندارد این تحریم‌ها ادامه خواهند داشت.

مقررات تازه‌ای که از سوی ایالات متحده علیه صنعت نفت ایران وضع شده نیز از روز ۲۸ ژوئن به اجرا گذاشته شد و این در ادامه تحریم‌های متعددی است که پیش از این از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده‌است.

غرب و اسرائیل تهران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد. ایران همواره این اتهام را رد کرده و برنامه هسته ای خود را صلح آمیز می خواند.

مشاور رهبر ایران: مذاکره‌کنندگان غربی حداقل بین خود هماهنگی داشته باشند

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه در حاشیه یک همایش در مورد مذاکرات هسته‌ای در بغداد و مسکو نیز سخن گفته و این‌گونه توصیه کرد که «۱+۵ تا پیش از مذاکرات مسکو با یکدیگر مشورت بیشتری انجام دهند تا اجلاس مسکو نتایج ملموس‌تری را برای طرفین به همراه داشته باشد.»

وی در مورد مذاکره انجام‌شده افزود: «در بغداد همانطور که انتظار می‌رفت طرف مقابل مایل به ادامه مذاکره بود اما طرح مشخص و جامعی نداشت.»

به گفته علی‌اکبر ولایتی، گروه ۱+۵ در بغداد «بیش از اینکه با ایران برای رسیدن به نتیجه لازم مذاکره کنند بین خود ساعات متمادی وقت گذاشتند.»

مشاور آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه گفت که: «امیدواریم که طرف‌های ۱+۵ قبل از اینکه به اجلاس بیایند حداقل بین خود هماهنگی داشته باشند که بتوانند در مذاکره با انسجام و هدف مشخص شرکت کنند.»
XS
SM
MD
LG