لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۸

کلینتون: اختلافات مهم در مورد برنامه هسته ای ايران باقی است


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا
وزیر خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه و به دنبال مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در بغداد، از تهران خواست تا شکافی را که به گفته وی میان ایران و ۵+۱ وجود دارد از میان بردارد. وی افزود: «اختلافات مهم بر سر برنامه هسته ای ايران باقی است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون، چهارم خرداد‌ماه مذاکرات هسته‌ای در بغداد را «جدی» توصیف کرد و گفت اگرچه در این گفت‌و‌گوها فرصتی فراهم شد تا طرفین گفت‌و‌گو در مورد مسائل اساسی بحث کنند، همچنان شکافی میان ایران و گروه ۵+۱ «به وضوح» به چشم می‌آید.

خانم کلینتون که در یک کنفرانس خبری با حضور وزیر خارجه نیوزیلند سخن می‌گفت، در ادامه اظهار کرد: «ما معتقدیم که اکنون انتخاب با ایران است که برای از بین بردن این شکاف تلاش کند.»

وی همچنین افزود: «تحریم ها علیه ایران همچنان ادامه دارد.»

ایران و گروه ۵+۱ روز چهارشنبه و پنجشنبه در بغداد مذاکرات هسته‌ای خود را در سه جلسه دنبال کردند و در این مذاکرات طرفین گفت‌و‌گو بسته‌ پیشنهادی خود را به طرف مقابل ارائه کردند.

در پایان این جلسات، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نیابت از گروه ۵+۱ اعلام کرد که بر پایه توافق انجام شده، دور بعدی مذاکرات ۲۹ و ۳۰ خردادماه در مسکو برگزار خواهد شد.

خانم اشتون با تأکید بر این‌که هر دو طرف خواهان پیشرفت هستند و مبنای مشترکی هم برای این پیشرفت فراهم است، افزود هنوز اختلافات جدی نیز وجود دارد

وی خاطر نشان کرد که طرفین گفت‌و گو توافق کرده‌اند برای بسط مبنای مشترک به مذاکرات بیشتری نیاز است و تصریح کرد که گروه ۵+۱ در روزهای آینده با ایران در تماس نزدیک خواهد بود تا شرایط برای مذاکرات مسکو مهیا شود.

هیلاری کلینتون نیز روز پنجشنبه در این خصوص گفت: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که از اکنون تا دیدار بعدی در مسکو، کارها به صورت مداوم پیش برود و کاملا واضح است که کارهای بسیاری هست که باید انجام شود.»

جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی ۲۶ فروردین‌ماه و پس از ۱۵ ماه وقفه دور جدیدی از گفت‌وگوهای هسته‌ای را آغاز کردند.

در حال حاضر به گفته کاترین اشتون، ایران آمادگی خود برای پرداختن به موضوع غنی‌سازی ۲۰ درصدی را اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها طرف غربی در بسته پیشنهادی خود خواستار توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم از سوی ایران شده و در مقابل متعهد شده است که تسهیلاتی نظیر ایزوتوپ‌های پزشکی و اجزای یدکی هواپیماهای مسافربری را در اختیار ایران قرار دهد و همچنین در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای همکاری‌هایی با ایران داشته باشد.

در مذاکرات بغداد، ایران نیز بسته پیشنهادی خود را ارائه کرده است، بسته‌ای که به گفته خبرگزای جمهوری اسلامی، ایرنا، بر مبنای «مذاکرات استانبول» و به طور «گام به گام» به گروه ۵+۱ پیشنهادهایی ارائه کرده است.

آسوشیتدپرس هم گزارش داده است که در بسته پیشنهادی ایران با دیدار بازرسان سازمان ملل از مجموعه‌های نظامی‌ که از نظر غرب مشکوک به دنبال کردن ابعاد نظامی فعالیت‌‌های هسته‌ای ایران است، موافقت شده است.

در خصوص اعلام نظر طرفین گفت‌وگو درباره این بسته‌های پیشنهادی خبری منتشر نشده است.

غرب و اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را دارای بعد نظامی می‌دانند و خواستار شفاف‌سازی تهران در این زمینه هستند. ایران همواره این اتهام را رد و تأکید کرده است که به دنبال دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است، فعالیتی که تهران آن را حق مسلم خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG