لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۲

سخنگوی اشتون: کاهش تحریم ها مستلزم اقدام ملموس از سوی ایران است


 مايکل مان
مايکل مان

دور دوم مذاکرات گروه پنج به علاوه يک متشکل از آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين ، روسيه و آلمان، با ايران، بعد از ظهر چهارشنبه به وقت محلی و در ميان تدابير شديد امنيتی در بغداد آغاز شد. پيش از نشست قبلی اين کشورها در استانبول، ناظران بر اين باور بودند که ديپلماسی در مواجهه با برنامه هسته ای ايران شکست خورده است.

چرا که حدود ۱۵ ماه مذاکره ای صورت نگرفته بود. حال طرفين به ميز مذاکره بازگشته اند و سعيد جليلی مذاکره کننده ارشد هسته ای از سوی ايران و کاترين اشتون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، اين گفتگوها را پيش می برند.

درباره آنچه در بغداد تا کنون رخ داده، راديوفردا گفتگويی داشته با مايکل مان، سخنگوی کاترين اشتون، و ابتدا از او درباره فضای برگزاری مذاکرات پرسيده است:

اين مذاکرات در چگونه فضايی آغاز شد؟

پس از مذاکرات نسبتا موفقيت آميز استانبول، گفتگوهای بغداد در فضای خوب و آرامی آغاز شد. من فکر می کنم بين خانم اشتون و سعيد جليلی اعتماد کافی وجود دارد. اتحاديه اروپا به نمايندگی از گروه پنج به علاوه يک، بسته پيشنهاد تازه ای را به ايران ارائه داده است. تا ايران را ترغيب کند که به تعهدات بين المللی اش پايبند باشد. و ما منتظر پاسخ طرف ايرانی به اين پيشنهادات هستيم.

آيا اين بسته پيشنهادی بسيار متفاوت از آن پيشنهاداتی است که روسيه پيشتر ارائه داده است؟

اين پيشنهادات به هر حال تازه هستند. ما پيشتر نيز پيشنهاداتی ارائه داده بوديم. من اجازه ورود به جزييات اين پيشنهادات را ندارم، اما آنچه که مشخص است اين است که اين پيشنهادات به تمام نگرانی های ما درباره برنامه هسته ای ايران اشاره دارد که به طور مشخص غنی سازی بيست درصدی اورانيوم يک مورد اصلی در اين ميان است. مطمئننا ما مشوق هايی را ارائه داده ايم که اميدواريم ايران به آن پاسخ مثبت دهد.

شما در آغاز مذاکرات گفته بوديد که اين پيشنهادات نفع ايران را نيز در بر می گيرد؟ آيا می توانيد به جزيياتی دراينباره اشاره کنيد؟

مشخص است که ما پيشنهادهايی می دهيم که ايران به تعهداتش در راستای قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد عمل کند و به جامعه بين المللی نشان دهد که برنامه هسته ای اش صرفا جنبه صلح آميز دارد. اما مطمئننا برای تشويق ايران هم بايد مواردی در اين ميان گنجانده می شد. من هنوز نمی دانم که ايران چه واکنشی به اين بسته نشان داده اما اميدواريم که مثبت باشد.

آيا اشاره ای به تحريم ها و يا کاهش آنها شده است؟

تحريم ها قانون هستند تا زمانی که ما با اجماع بر سر اين موضوع، تحريم ها را لغو کنيم. ما زمانی می توانيم از تحريم ها بکاهيم که يک تغيير واقعی در ايران ببينيم و نمی توانيم بر مبنای کلمات اقدام کنيم. من نمی توانم بگويم که ما دقيقا چه پيشنهادی داديم اما کاهش تحریم ها مستلزم اقدام ملموس از سوی ایران است.

وزير خارجه روسيه در آستانه برگزاری مذاکرات بغداد گفت که نشانه هايی از تمايل ايران به همکاری ديده می شود. نظر شما درباره اين نشانه ها چيست؟

من صحبت های آقای لاوروف را نديدم اما ما شاهد يک توافق بين ايران و سازمان بين المللی انرژی اتمی در روز سه شنبه بوديم که به بازرسان اجازه ورود بدهند . درصورتيکه اين موضوع واقعيت داشته باشد، ما از آن استقبال می کنيم، اما باز تاکيد می کنم که حرف با عمل بايد هماهنگ باشد. و اميدواريم اين توافق اجرايی شود . به هر حال هر قدم مثبت خوب است اما اين روندی طولانی خواهد بود. اين تازه جلسه دوم است و اگر ايران آماده همکاری است اميدواريم که به سوی حل اين مشکل قدم برداريم.

آيا ايران و پنج به علاوه يک درباره دور بعدی مذاکرات هم صحبتی کرده اند؟

اين موضوع بستگی به اين دارد که اين دور مذاکرات چگونه پيش برود و درباره زمان و مکان دور بعدی گفتگو کنيم که مطمئننا اين موضوع ِ صحبت بين طرفين خواهد بود.

و آيا اين مذاکرات تا فردا ادامه پيدا می کند؟

اصلا مشخص نيست. بستگی دارد که چگونه پيش برود. ممکن است امروز تمام شود، ممکن است تا فردا ادامه پيدا کند.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG