لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۱

آمریکا هفت کشور دیگر را از تحریم‌های نفتی ایران معاف کرد


وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد هفت کشور هند، مالزی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، سریلانکا، ترکیه و تایوان کشورهایی هستند که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران معاف شده و به فهرست ۱۱ کشور قبلی که از تحریم‌ها معاف شده بودند، اضافه می‌شوند.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا دستور این معافیت‌ها را صادر کرده است؛ این معافیت در مورد خرید نفت و مبادلات مالی با ایران است.

پیشتر و در ماه مارس، آمریکا ۱۰ کشور اروپایی و ژاپن را از تحریم‌های آمریکا علیه ایران معاف کرده بود اما در مقابل از آنها خواسته بود معاملات نفتی خود با ایران را کم کنند.

ایالات متحده آمریکا هنوز چین را از تحریم‌های خود علیه ایران معاف نکرده است. چین از اصلی‌ترین طرف‌های نفتی و مالی با ایران است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت مذاکرات با کشورهای آسیایی در مورد فشار‌ها بر ایران ادامه دارد ولی حاضر نشده به جزییات مذاکرات اشاره کند.

طبق تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران که از ۲۸ ژوئن، حدود دو هفته دیگر اجرا می‌شود، طرف‌های معامله مالی با بانک مرکزی ایران که اصلی‌ترین کار آن دریافت پول صادرات نفت ایران است از سوی آمریکا مورد مجازات قرار می‌گیرند.

هيلاری کلينتون طی بيانيه‌ای گفت کشورهايی که روابط با ايران را کاهش داده‌اند، از تحريم‌های آمريکا معاف شده‌اند.

وی افزود: ما پيامی صريح به ايران می‌دهيم که تا وقتی به مسئوليت‌های بين‌المللی خود عمل نکند، با فشار و انزوای جهانی بيشتری روبرو خواهند شد.

دو سوم صادرات نفت ايران راهی قاره آسيا می‌شود و خريداران اصلی آن کشورهايی چون چين، ژاپن، هند و کره جنوبی هستند. اين چهار کشور در چند ماه گذشته واردات نفت خود از ايران را کاهش داده‌اند و با نزديک شدن زمان اجرای تحريم‌های آمريکا عليه ايران، سعی کرده‌اند خود را آماده کنند.

کشورهای طرف معامله نفتی با ايران با توجه به تحريم‌های بانکی، برای تسويه حساب مالی با ايران با مشکلات عديده‌ای مواجهند و همچنين در پی تشديد تحريم‌های ايران، شرکت‌های بيمه نيز از بيمه کشتی‌های حامل نفت صادراتی ايران خودداری می‌کنند.

بر پايه مصوبه اتحاديه اروپا، از ۱۱ تيرماه سال جاری، کشور‌های اتحاديه اروپا خريد و حمل و نقل نفت ايران را متوقف می‌کنند و فروش بيمه به تانکر‌های حامل نفت ايران و نيز ارائه هرگونه خدمات مالی به صنايع نفت ايران هم کاملا متوقف خواهد شد.

ايران مشغول مذاکره با کشورهای پنج به علاوه يک است تا راهی پيدا کرده و دو طرف به نوعی توافق برسند تا تحريم‌ها عليه ايران برداشته شود. تهران همچنين مذاکراتی را با آژانس دنبال کرده بود که بدون هيچ نتيجه ای پايان يافت.

شورای امنيت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته فعاليت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورده و صحت صلح‌آميز بودن فعاليت‌های اتمی خود را به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ثابت کند. ايران اين قطعنامه‌ها را رد کرده و غنی سازی اورانيوم را گسترش داده است.
XS
SM
MD
LG