لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۶

معافیت چين و سنگاپور از تحريم های آمریکا علیه ایران


هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه گفته که واشينگتن نام کشورهای چين و سنگاپور را نيز بخاطر «کاهش چشمگير خريد نفت ايران» به ليست کشورهای معاف از تحريم ها علیه ايران اضافه کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، دولت امريکا برای اجتناب از وخامت روابط ديپلماتيک با چين که پشتيبانی آن در فرونشاندن بحران سوريه و مهار بلندپروازيهای هسته ای ايران برای واشینگتن ضروری است، اين کشور را در فهرست معافيت شش ماهه از خريد نفت ايران قرار داده است.

امريکا با معافيت چين و سنگاپور، همزمان با اجرايی شدن دور جديد تحريمهای امريکا عليه بانک مرکزی ايران، تمامی ۲۰ مشتری نفت ايران را در فهرست معافيت خود قرار داد. دور جديد تحريمهای امريکا، بانک مرکزی ايران که مسئوليت انتقال وجوه مالی دريافتی از صادرات نفت را بر عهده دارد هدف قرار داده است و کليه شرکتهايی که با بانک مرکزی ايران در تعامل باشند از دسترسی به سيستم مالی امريکا محروم خواهند شد.

خانم هيلاری کلينتون در بيانيه ای با اعلام اين خبر گفته است که هر دو کشور بخاطر کاهش «چشمگير» واردات نفت از ايران در فهرست معافيت آمريکا قرار گرفته اند و کاهش خريد نفت همه مشتريان نفتی ايران نشان دهنده اين امر است که دولت تهران هزينه گزافی برای برنامه هسته ای خود می پردازد.

دور جديد تحريم های آمريکا عليه ايران که آخرين روز سال گذشته ميلادی تصويب شد، از ۲۸ ژوئن، پنج شنبه به اجرا گذاشته شده است و به کشورهايی که خريد نفت ايران را بصورت «چشمگير» کاهش دهند، ۱۸۰ روز معافيت داده خواهد شد که خريد نفت از ايران را ادامه دهند. دولت باراک اوباما دقيقا رقمی برای «کاهش چشمگير» عنوان نکرده بود.

قبلا ۱۸ کشور خريدار نفت ايران بخاطر کاهش يا قطع واردات نفت ايران از تحريم های آمريکا معاف شده بودند، از جمله ۱۰ کشور اروپايی، به همراه هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکيه که بزرگترين مشتريان نفتی ايران در سال ۲۰۱۱ بودند.

مقامات آمريکا می گويند که صادرات روزانه نفت ايران نسبت به رقم دو ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه ای در سال گذشته، به کمتر از يک ميليون و ۸۰۰ هزار بشکه رسيده است، صادراتی که منبع اصلی درآمد دولت جمهوری اسلامی ايران است و تحريم های نفتی غرب عليه ايران ابزاری برای فشار بر اين کشور در راستای شفاف سازی برنامه مناقشه برانگيز هسته ای آن است. ايران اصرار دارد که برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، خانم کلينتون گفته است که در آمد نفتی ايران تحت تاثير تحريمها هم اکنون به ميزان ۸ ميليارد دلار در هر سه ماه کاهش خواهد يافت.

قبلا آژانس بين المللی انرژی طی گزارشی اعلام کرده بود که صادرات نفت ايران در نيمه دوم سال جاری ميلادی تا ۴۰ درصد کاهش خواهد يافت.

هم اکنون چين، هند، ژاپن و ترکيه از بزرگترين مشتريان نفتی ايران هر کدام تا ۲۰ درصد واردات نفت از ايران را کاهش داده اند و کره جنوبی، چهارمين مشتری بزرگ نفت ايران در سال ۲۰۱۱، واردات نفت از ايران را از اول ماه ژوئيه، ۲ روز ديگر متوقف خواهد کرد.

هم اکنون به غير از سنگاپور ديگر مشتريان کوچک نفتی ايران از جمله تايوان، کره جنوبی، سريلانکا و مالزی نيز بخاطر کاهش واردات نفت از ايران در فهرست معافيت آمريکا قرار گرفته اند.

چين که سال گذشته تا سقف ۵۶۰ هزار بشکه در روز از ايران نفت وارد کرده بود، تا سه ماهه اول سال جاری ميلادی واردات نفت از ايران را نا نصف کاهش داده بود و هم اکنون روزانه تا سقف ۴۵۰ هزار بشکه از ايران نفت وارد می کند.

اتحاديه اروپا نيز که سال گذشته مشتری ۴۵۰ هزار بشکه نفت ايران در روز بود، از اول ماه ژوئيه واردات نفت از ايران را متوقف خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG