لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

هیگ: در صورت عدم پیشرفت مذاکرت اتمی تحریم ایران شدت می یابد


ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا
ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا، روز دوشنبه هشدار داد که در صورت عدم پيشرفت در مذاکرات هسته ای در ماه های آينده، تحريم های اتحاديه اروپا عليه ايران شدت خواهد گرفت.

ويليام هيگ تاکيد کرد که تحريم خريد نفت ايران توسط همه اعضای اتحاديه اروپا، طبق برنامه پيش بينی شده، از اول ژوئيه ( ۱۱ تير) اجرا خواهد شد.

وزير امور خارجه بريتانيا که برای شرکت در نشست وزيران خارجه اتحاديه اروپا به لوکزامبورگ رفته است، درباره تحريم نفتی ايران به خبرنگاران گفت که «اجرای اين تحريم ها بسيار با اهميت است».

آقای هيگ تاکيد کرد که «هنوز برای ايران دير نشده است تا پاسخ سازنده تری به پيشنهادهای (گروه پنج به علاوه يک) ارائه کند ولی آنها تاکنون اين کار را نکرده اند.»

در گفت و گوهای ماه گذشته ايران و گروه پنج به علاوه يک که در بغداد، پايتخت عراق، انجام شد شش قدرت جهانی پيشنهادهايی را مطرح کردند که بر اساس آن، ايران غنی سازی اورانيوم در مقياس ۲۰ درصد را متوقف کند؛ بخشی از توليد اورانيوم با غنای ۲۰ درصدی خود را به خارج منتقل نمايد و فعاليت غنی سازی در تاسیسات زيرزمينی نظير فردو را به حال تعليق در آورد.

اين قدرت ها در مقابل متعهد می شدند که صفحات سوخت اتمی را برای استفاده در رآکتور تحقيقاتی تهران در اختيار ايران قرار دهند، در زمينه امنيت هسته ای همکاری کنند و قطعات لازم برای هواپيماهای تجاری را به ايران بفروشند.

جمهوری اسلامی به اين پيشنهادها پاسخ رسمی نداده است ولی برخی از مقام ها و رسانه های ايران اين پيشنهادها را «غير قابل قبول» خوانده اند.

اتحاديه اروپا در نشست روز سوم بهمن ماه سال گذشته خود تصويب کرد که به دليل عدم همکاری ايران بر سر حل و فصل برنامه هسته ای خود، از روز اول ژوئيه واردات نفت از اين کشور را قطع خواهد کرد.

ايران نيز متقابلا اعلام کرد که صادرات نفت به چند کشور اروپايی از جمله فرانسه و بريتانيا را متوقف کرده است.

مذاکرات ميان ايران و گروه پنج به علاوه يک شامل آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان هفته گذشته در مسکو انجام شد و طرفين تنها توافق کردند تا گفت و گوهای ميان خود را روز سوم ژوئيه در سطح کارشناسی و در استانبول از سر گيرند.

کشورهای غربی به ايران هشدار داده اند که بايد به صورتی ملموس با آژانس بين المللی انرژی اتمی و جامعه جهانی برای راستی آزمايی فعاليت های اتمی خود همکاری کند. غرب ايران را متهم می کند که در پوشش برنامه هسته ای خود به دنبال اهداف نظامی و دستيابی به دانش ساخت بمب اتمی است ولی تهران اين ادعاها را رد می کند.

مقام های جمهوری اسلامی در مذاکرات اخير خود با اعضای گروه پنج به علاوه يک خواستار لغو تحريم ها بر ضد ايران شده اند و اين در حالی است که کشورهای غربی می گويند ايران در ابتدا بايد عملکرد سازنده ای از خود نشان دهد.

به دنبال انتشار برخی گزارش ها درباره احتمال تجديدنظر اروپا در تحريم نفتی ايران، مايکل مان، سخنگوی کاترين اشتون، مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز ۲۹ خردادماه در مسکو اعلام کرد که تحريم نفتی ايران به تعويق نمی افتد.

وی گفته بود که ممنوعيت واردات نفت از ايران در زمان خود اجرايی خواهد شد و در مذاکرات مسکو درباره اين موضوع تصميم گيری نمی شود.
XS
SM
MD
LG