لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

ابراز نگرانی ۱۴۰ روزنامه‌نگار از وضعیت بهمن احمدی امویی


۱۴۰ روزنامه‌نگار در نامه ای به مسئولان ارشد قضايی جمهوری اسلامی ايران، نسبت به وضعيت بهمن احمدی امويی ابراز نگرانی کردند و خواستار رعايت قانون و آيين‌نامه‌ سازمان زندان‌ها شدند.
آقای احمدی امويی، روزنامه نگار، روز ۲۲ خرداد پس از حمله گارد زندان به بند ۳۵۰ زندان اوين به زندان رجايی شهر کرج انتقال يافت.
اين حمله پس از تلاش زندانيان بند ۳۵۰ زندان اوين برای برگزاری مراسمی در سالروز درگذشت هدی صابر، زندانی سياسی در اين زندان، صورت گرفت.
در اين ميان، بهرام احمدی امويی، برادر اين روزنامه نگار زندانی در گفت و گو با راديو فردا، اعلام کرد که او از هنگام انتقال به زندان رجايی شهر هيچ تماسی با خانواده اش نداشته و آنها نيز از حق ملاقات با او محروم بوده اند.
او همچنين انتقال برادرش به زندان رجايی شهر را غيرقانونی دانست.
۱۴۰ امضا کننده نامه خطاب به مسئولان قوه قضاييه نوشته اند که خبر انتقال بهمن احمدی امويی به سلول‌های انفرادی پرخطر و آلوده زندان رجايی شهر، بر نگرانی نسبت به وضع او افزوده است.
مرتضی کاظميان، از امضا کنندگان اين نامه و عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، در اين باره همچنين اشاره می کند که آقای احمدی امويی به بندی منتقل شده است که در آن، زندانيان با جرم های خطرناک و نيز محکومان به اعدام به سر می برند.
آنان همچنين ابراز اميدواری کردند که قدر قلم و شأن تمامی اصحاب قلم، چنان که بايد، دانسته شود.
اين نامه در شرايطی نوشته شده است که مقام های قوه قضاييه تاکنون در باره وضعيت بهمن احمدی امويی خبر رسانی نکرده اند.
آقای کاظميان با اشاره به اينکه بهمن احمدی امويی، تنها زندانی سياسی ای نيست که تحت فشارهای اين چنين قرار می گيرند، گفت: زندانيان سياسی تحت تضييقات زيادی، مانند محروميت از تماس ها و ملاقات های آزادانه با خانواده شان، قرار دارند و در بسياری از موارد از حقوقی مانند مرخصی برخوردار نمی شوند.
بهمن احمدی امويی در خرداد سال ۱۳۸۸ در تهران بازداشت و به اتهام نگارش مطالب انتقادی از عملکرد اقتصادی دولت احمدی نژاد به ۵ سال و ۴ ماه زندان محکوم شد.
همچنين خانه آزادی در بيانيه ای، از وضعيت بهمن احمدی امويی و انتقال ناگهانی وی از زندان اوين به زندان رجايی شهر کرج، عميقا ابراز نگرانی کرد.
اين سازمان غيردولتی٬ سالانه فهرست کشورها را از نظر ميزان دموکراتيک بودن آنها تهيه و منتشر می کند. اين سازمان در سال ۱۹۴۱در واشنگتن تاسيس شد.
خانه آزادی در بيانيه خود نوشت: «بهمن احمدی امويی در روز ششم تيرماه به زندان رجائی شهر کرج منتقل شده و در بند زندانيان محکوم به اعدام نگهداری می شود که وضعيت بهداشتی اسفباری دارد.»
خانه آزادی همچنين يادآوری کرد که نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، نيز به همين ترتيب از زندان اوين به زندان زنجان منتقل شده است.
XS
SM
MD
LG