لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

ایران ایر: قطعات هواپیمایی را ۳۰ درصد گرانتر می‌خریم


هواپیمایی جمهوری اسلامی می‌گوید تحت تأثیر تحریم‌ها، علاوه بر مشکل تأمین سوخت هواپیما، شرکت‌های خارجی نیز از تعمیر هواپیماهای ایرانی منع شده‌اند و همچنین ایران، بخشی از قطعات هواپیما را «۳۰ درصد» گرانتر از قیمت واقعی تهیه می‌کند.

به گزارش یکشنبه، ۱۸ تیرماه، خبرگزاری کار ایران، فرهاد پرورش، مدیر عامل هواپیمای جمهوری اسلامی ایران، هما، با اظهار این‌که با تصویب چهارمین دور از تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران، فرآیند کاری هواپیمایی ایران «سخت‌تر» شده است، اظهار کرد که در دو سال اخیر مشکل عمده، «تأمین سوخت هواپیما» بوده است.

وی با تأکید بر این که در حال حاضر «۱۲ نقطه اروپایی» به ایران سوخت نمی‌دهند، گفت که این خودداری از تحویل سوخت در حالی صورت می‌گیرد که به گفته وی، عدم رائه سوخت به شرکت‌های هواپیمایی در قطعنامه شورای امنیت ذکر نشده است.

به دنبال تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه ایران در سال ۸۹ و به دنبال آن تحریم‌های مضاعف آمریکا و اتحادیه اروپا، چندین کشور اروپایی از تحویل سوخت به هواپیماهای مسافربری ایرانی خودداری کردند.

پس از آن گزارش‌های متعددی از عدم ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های بین‌المللی منتشر شد.

مدیرعامل هما به خبرگزاری ایلنا گفت ‌که در حال حاضر در پرواز‌های بین‌المللی، «هواپیما باید در یک نقطه میانی بنشیند و سوختگیری کند».

وی با این‌حال در ادامه افزود: «سوخت کافی هواپیما را در تهران به اندازه کافی دریافت می‌کنیم و برای کل مسیر رفت و مسیر برگشت تا نیمه راه، نیازی به سوخت نداریم.»

آقای پرورش در ادامه تأکید کرد که کشورهایی که بایکدیگر پیمان هوایی می‌بندند متعهد هستند امکانات لازم را برای انجام پرواز ایمنی برای شرکت‌های هواپیمایی فراهم کنند.

او افزود که عدم ارائه سوخت به شرکت‌های هواپیمایی ایران که به گفته وی تحت فشار یاتا، انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی، صورت می‌گیرد، «در هیچ یک از کنوانسیون‌های بین‌المللی قید نشده است».

هما: قطعات هواپیما را ۳۰ درصد گرانتر از قیمت واقعی می‌خریم

فرهاد پرورش در ادامه خاطرنشان کرد که در حال حاضر بخشی از قطعات هواپیما به طور متوسط «۳۰ درصد» بالاتر از قیمت واقعی خریده می‌شود و توضیح داد: «بعضی قطعات با ۲۰ درصد افزایش قیمت و بعضی قطعات را با ۴۰ درصد افزایش قیمت باید از خارج از کشور بخریم.»

وی همچنین در ادامه با اظهار این‌که یاتا، مقررات تنبیهی‌ای را برای کمپانی‌های خارجی در خصوص همکاری با ایران در نظر گرفته است، گفت: «اگر شرکتی برای ما اقدام به تعمیر یا تهیه قطعه کند، برای این کمپانی نیز مقررات تنبیهی تحریم قرار داده‌اند.»

به گفته ایران‌ایر در حال حاضر تعمیرات اساسی بدنه هواپیماهای ایرانی در داخل کشور و از سوی «شرکت هما و شرکت‌های تعمیراتی هواپیمایی پارس‌کو» صورت می‌گیرد.

مدیر عامل شرکت هما گفت: «هزینه تعمیر اساسی بدنه یک هواپیما در خارج از کشور هفت میلیون دلار و در داخل حدود سه میلیون دلار است که اگر در یک سال نیاز به تعمیرات اساسی هواپیما داشته باشیم، حدود چهار الی پنج میلیون دلار در هر هواپیما به نفع ما است.»

آقای پرورش با این‌حال خاطر نشان کرد که همچنان برای بخشی از تعمیرات موتور برخی از هواپیماها وابستگی به خارج وجود دارد که به گفته وی «از طریق راهکارهای لازم» این تعمیرات انجام می شود.

هواپیمایی جمهوری اسلامی می‌گوید که علیرغم افزایش هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی با توجه به تحریم‌ها، بلیت‌های این شرکت هواپیمایی نسبت به دو سال گذشته، «هیچ تغییری نکرده است».

این اظهارات در حالی بیان شده است که به دنبال تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران، خبرگزاری‌های ایران در چند مورد از افزایش قیمت‌های بلیت هواپیما خبر داده بودند.
XS
SM
MD
LG