لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

آيت الله خامنه ای: فشار‌ها موجب تجديد ‌نظر در محاسبات ايران نمی‌شود


آيت الله علی خامنه ای، رهبر ايران، روز سه شنبه، سوم مردادماه، در ديدار با مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی گفته است که فشارها و تحريم های بين المللی عليه جمهوری اسلامی، نمی تواند موجب تجديد‌نظر در محاسبات ايران شود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، آيت الله علی خامنه ای گفته است: «آنها به صراحت می گويند بايد با تشديد فشارها و تحريم ها، مسئولان ايران را وادار کرد که در محاسبات خود تجديد نظر کنند اما ملاحظه واقعيات باعث می شود که ما نه تنها در محاسبات خود تجديد نظر نکنيم بلکه با اطمينان بيشتر به راه مورد نظر ملت ادامه دهيم.»

وی با اين حال در ادامه گفته است که «فشارهای روزافزون وپيچيده » کشورهای غربی «واقعيتی است که نبايد ناديده گرفته شود.»

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با رد اين در خواست ها برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است. در همين راستا آمريکا و اتحادیه اروپا نيز تحريم های يکجانبه ای را عليه ايران اعمال کرده اند.

کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستیابی به تکنولوژی ساخت سلاح های هسته ای است. ایران این اتهام را رد می کند می کند و می گوید برنامه هسته ای این کشور کاملا صلح آمیز است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشتر در گزارش خود تاکید کرده بود، ایران اطلاعات لازم و ضروری در جهت این که آژانس بتواند در مورد فقدان مواد هسته ای اعلام نشده و فعالیت های مرتبط با این مواد، اطمینان حاصل کند را نمی دهد.

انتقاد از سياست های هسته ای در دوران خاتمی

آيت الله خامنه ای در ادامه سخنان روز سه شنبه خود با اشاره به «گستاخ تر شدن دشمن در صورت انعطاف و عقب نشينی ايران با هر توجيه و بهانه ای»، به شدت از سياست های هسته ای ایران در دوران محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق، انتقاده کرده است.

آيت الله علی خامنه ای گفته است: «در آن دوره ای که ادبيات مسئولان ما (دوران رياست جمهوری محمد خاتمی) آميخته به تملق گويی از غرب و امريکا شد،» فردی «به خود اجازه داد که جمهوری اسلامی ايران را محور شرارت معرفی کند.»

اشاره رهبر ايران به جرج بوش، رييس جمهوری سابق آمريکا است که ايران را همراه با کره شمالی و عراق محور «شرارت» ناميد.

خامنه ای در ادامه با اشاره به «برخی عقب نشينی ها در موضوع هسته ای» در دوران رياست جمهوری محمد خاتمی، گفت: «در آن دوره بواسطه همراهی با غربی ها و عقب نشينی هايی که انجام گرفت، آنها آن قدر جلو آمدند که من مجبور شدم شخصاً وارد ميدان شوم. »

رهبر ايران در ادامه اضافه کرده است: «غربی ها در آن دوره آن قدر گستاخ شدند که حتی هنگامی که مسئولان ما به سه سانتريفيوژ قانع شده بودند، آنها مخالفت کردند اما امروز ۱۱ هزار سانتريفيوژ در کشور فعال است.»

در سال ۱۳۸۲ و به دنبال قطعنامه شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی، سه کشور اروپايی از ايران خواستند تا فعاليت های برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده و اعتماد جامعه بين المللی را نسبت به صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌ايش کسب کند.

به دنبال مذاکرات ايران با اين کشور ها در مهرماه سال ۱۳۸۲ وزيران امور خارجه بريتانيا، فرانسه و آلمان به تهران سفر کردند و دولت ايران پذيرفت که در راستای اعتمادسازی، به طور داوطلبانه «پروتکل الحاقی» را امضا و اجرا کند.

اما با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی و روی کارآمدن دولت محمود احمدی نژاد، سياست های هسته ای ايران تغيير کرد و ايران رويکرد تازه ای در اين زمينه در پيش گرفت.

لزوم بازنگری در سياست های جمعيتی

رهبر ايران در ادامه بر لزوم تغيير در سياست های کنترل جمعت در ايران تاکيد کرده است.

وی گفته است: «در اوائل دهه هفتاد اجرای اين سياست بنابر مصالحی، صحيح بود اما ادامه آن در سال های بعد خطا بود.»

آيت الله خامنه ای گفته است: «بررسی های علمی و کارشناسی نشان می دهد که اگر سياست کنترل جمعيت ادامه پيدا کند، به تدريج دچار پيری و در نهايت کاهش جمعيت خواهيم شد، بنابراين مسئولان بايد با جديت در سياست کنترل جمعيت تجديد نظر کنند و صاحبان رسانه و تريبون از جمله روحانيون در جهت فرهنگ سازی اين موضوع اقدام کنند.»

مرکز آمار ايران روز سه‌شنبه، سوم مردادماه، ضمن تشريح نتايج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ايران در سال ۱۳۹۰ جمعيت کشور را بالای ۷۵ ميليون نفر اعلام کرد و از «کاهش شديد» رشد جمعيت کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عادل آذر، رئيس مرکز آمار ايران، با اعلام اين که رشد جمعيتی کشور بر اساس تازه‌ترين سرشماری نفوس و مسکن در ايران ۱.۲۹ درصد است اضافه کرد که «رشد جمعيتی در پنج سال اخير به‌شدت کاهش يافته است».
XS
SM
MD
LG