لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۲

آمانو: احتمال پاکسازی آثار هسته‌ای در پارچين منتفی نیست


یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید احتمال آن‌ که ایران در تلاش برای پاکسازی مرکز نظامی «پارچین» از از آثار آزمایش‌های هسته‌ای باشد وجود دارد. پیشتر دیپلمات‌های غربی از فعالیت و خاکبرداری در «پارچین» خبر داده بودند.

یوکیا آمانو روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت اطلاعاتی در دست آژانس است که نشان می‌دهد فعالیت‌هایی در پارچین در جریان است و افزود احتمال آن ‌که جمهوری اسلامی در تلاش است تا پیش از دیدار بازرسان آژانس از پارچین، آثار آزمایش‌های هسته‌ای در این منطقه را پاک کند، منتفی نیست.

وی افزود: «ما به طور قطع نمی‌توانیم این مسئله را تأیید کنیم، چون آن‌جا نیستیم... باید به آن‌جا برویم.»

پیشتر دیپلمات‌های غربی اعلام کرده بودند که تصاوير ماهواره ای به دست آمده از مرکز نظامی پارچین در تهران نشان می‌دهد که تعدادی کاميون و ديگر وسايل نقليه سنگين مخصوص خاکبرداری در اين مرکز در حال فعاليت هستند.

این دیپلمات ها اضافه کرده‌اند که احتمالا اين تحرکات نشانه‌ای دال بر تلاش جمهوری اسلامی برای پاکسازی آثار آزمايش‌های هسته‌ای در اين منطقه است.

یوکیا آمانو روز جمعه به خبرگزاری رویترز در این خصوص گفت: «این احتمال وجود دارد. برای همین ما می‌گوییم که هرچه زودتر به آن‌جا (پارچین)‌ برویم، بهتر است.»

آژانس بین‌المللی پیشتر از منطقه پارچین به عنوان محل احتمالی آزمایش‌های مرتبط با تولید سلاح‌های هسته‌ای یاد کرده و خواستار بازدید از این مرکز شده بود.

جمهوری اسلامی که همواره اتهام‌ غرب در خصوص تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی را رد کرده، در جریان دو دوره سفر تیم ارشد آژانس به ایران، به هیئت‌های اعزامی اجازه دیدار از پارچین را نداده است.

با این‌ حال اکنون مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که اجازه دسترسی آژانس به سایت نظامی پارچین را خواهند داد، اما آژانس روز ۱۸ اسفندماه اعلام کرد که ایران هنوز در این زمینه هیچ‌گونه تماس رسمی با آژانس نگرفته است.

یوکیا آمانو در نشست اخیر شورای حکام بار دیگر تأکید کرد که آژانس قادر نیست صلح‌آمیز بودن کامل فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تأیید کند.

وی ۱۷ اسفندماه نیز در گفت‌و‌گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «برداشت من این است که ایران همه چیز را به ما نمی‌گوید. ما از ایران می‌خواهیم تا فعالانه همکاری کند. ایران باید در مواردی به آژانس توضیح دهد.»

این درخواست در حالی مطرح شده است که از دیگر سو رایزنی برای آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ در جریان است.

نگرانی غرب و اسرائیل در مورد حرکت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به سوی ساخت بمب اتم تاکنون باعث تحریم‌ها و فشارهای فزاینده بر ایران شده‌است؛ مقام‌های جمهوری اسلامی این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌دانند.
XS
SM
MD
LG