لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

موافقت ۱+۵ با از سرگیری مذاکرات هسته ای با ایران


کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه در نامه ای به سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی پاسخ داد و در آن دعوت ایران برای ادامه گفت وگوها در مورد فعالیت های اتمی ایران را پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم اشتون در بروکسل و طی بیانیه ای گفت: «پاسخ نامه آقای جلیلی که ماه گذشته رسیده بود، امروز ارسال شد و دعوت برای از سرگیری گفت وگوها از سوی ما پذیرفته شده است.» این بیانیه به زمان و یا مکان و یا تاریخ دقیق این گفت وگوها اشاره ای نکرده است.

خانم اشتون به نمایندگی از گروه پنج به علاوه یک، یا کشورهای بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه، آمریکا به همراه آلمان، با ایران در پرونده اتمی گفت وگو و مذاکره می کند. دور قبلی گفت وگوها که در استانبول برگزار شد، بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت.

ایران در چند ماه گذشته ابراز آمادگی کرده بود که دور جدیدی از گفت وگوها را با گروه پنج به علاوه یک از سربگیرد. علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در تهران در جریان دیدار با وزیر خارجه ترکیه گفته بود امیدوار است گفت وگوها بار دیگر به میزبانی ترکیه برگزار شود.

خانم اشتون در پاسخ نامه خود به آقای جلیلی نوشته است: «هدف ما این است که وارد گفت وگوهایی شویم که برنامه های دراز مدت را دنبال کند که طی آن اعتماد سازی بین المللی در مورد اهداف به طور مشخص صلح آمیز برنامه هسته ای ایران، احراز شود.»

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نامه خود به آقای جلیلی به مکان و تاریخ مذاکره اشاره ای نکرده و پیشنهادی نداده، اما درخواست کرده در اولین فرصت ممکن، برگزار و دنبال شود.
کاترین اشتون در نامه خود نوشته است: «با در نظر گرفتن شرایط و مقتضیات، بهتر است در اولین فرصت ممکن دیدار کرده و دور اول گفت وگوها را برگزار کنیم.»

ایران همچنین روز سه شنبه اعلام آمادگی کرد که امکان بازرسی از مرکز تاسیسات نظامی در پارچین برای بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد. پارچین منطقه‌ای نظامی واقع در مسیر جاده تهران به مشهد و محلی برای پژوهش، توسعه و تولید مهمات، موشک و مواد منفجره قوی است.

یکی از درخواست های آژانس در گفت وگوهای اخیری که با ایران داشت، این بود که از تاسیسات نظامی پارچین بازدید شود و شماری از آمارها و اطلاعات لازم به آن ها داده شود.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای درباره بازدید از پارچین نوشت که: «باید یادآوری شود که پارچین در سال ۲۰۰۵ دو بار توسط آژانس بازدید شده‌است که متعاقبا معاون پیشین مدیرکل اعلام داشت که موضوع خاتمه یافته و بخشی از تاریخ خواهد شد
و مدیرکل پیشین آن را به شورای حکام گزارش کرد.»

این بیانیه ادامه داد: «با توجه به این واقعیت که پارچین یک سایت نظامی است دسترسی به سایت یک فرآیند زمان‌بر است و به طور مکرر نمی‌توان اجازه داد. در پرتو این سابقه و بر اساس این‌که از آژانس خواسته شده‌است همه مسائل مربوطه را هم‌چون آزمایش‌های هیدرودینامیک را با هم یکی کند، متعاقبا یک‌بار دیگر اجازه دسترسی داده خواهد شد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز هشتم آبان در گزارشی نوشت که ایران مدل رایانه‌ای کلاهک‌های هسته‌ای را آزمایش کرده و نیز یک محفظه فولادی برای آزمایش انفجاری در پارچین برپا کرده‌است.

اواخر آبان‌ماه مقام‌هایی از سه کشور عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفتند تصاویر جدید ماهواره‌ای نشانگر «افزایش غیرعادی تعداد رفت‌وآمد وسایل نقلیه سنگین» به سایت پارچین است.
XS
SM
MD
LG