لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

نظرسنجی: بيشتر اسرائيلی‌ها با حمله يکجانبه به ايران مخالفند


يک نظرسنجی که روز پنجشنبه در اسرائيل منتشر شد، نشان می‌دهد بیشتر مردم اين کشور مخالف حمله يکجانبه اسرائيل به ايران هستند و بخشی هم می‌گويند اگر قرار است حمله‌ای صورت گيرد، بايد با موافقت قبلی آمريکا باشد.

به گزارش رویترز، اين نظر سنجی با همکاری دانشگاه مريلند آمريکا و انستيتو دهاف در اسرائيل انجام شده و نتايج آن پيش از گفت‌وگوهای بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل با باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، منتشر شده است.

نزديک به ۳۴ درصد از شرکت‌کنندگان در اين نظرسنجی گفته‌اند مخالف حمله اسرائيل به ايران هستند و ۴۲ درصد هم گفته‌اند اگر قرار است حمله‌ای صورت گيرد، بايد با موافقت و هماهنگی و چراغ سبز آمريکا باشد.

کمتر از ۱۹ درصد گفته‌اند اسرائيل بايد به تنهايی و به صورت يکجانبه به ايران حمله کند، حتی اگر آمريکا موافق آن نباشد.

اين گزارش می‌گويد نظر راهبردی سياست خارجی آمريکا در حال حاضر اين است که تحريم‌های موثری عليه ايران صادر شده و بايد صبر کرد تا تاثير آن مشخص شود.

گزارش رويترز می‌افزاید ديدار هفته آينده بنيامين نتانياهو و باراک اوباما در واشينگتن، مسئله اتمی جمهوری اسلامی ايران را هم در برمی‌گيرد و دو طرف در مورد آن گفت‌وگو خواهند کرد. هرچند آمريکا اقدام نظامی را هيچ گاه کنار نگذاشته، اما تاکيد کرده اقدام يکجانبه اسرائيل برای حمله به ايران، منطقه را دچار بی‌ثباتی و تنش خواهد کرد.

اسرائيل، که باور گسترده بر اين است که دارای تنها زرادخانه هسته‌ای در خاورميانه است، همراه با غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ايران دارای ابعاد نظامی است و خواستار توقف فعاليت‌های هسته‌ای تهران است.
XS
SM
MD
LG